x
6 kroků, jak vytvořit dotazník

Online dotazníky

6 kroků, jak vytvořit dotazník

Tento podrobný a praktický návod vás seznámí s tím, jak vytvořit dotazník. Ať už začínáte a tvoříte dotazník poprvé nebo již máte něco za sebou, v tomto článku najdete mnoho užitečných a cenných rad, jak vytvořit dotazník tak, že ho lidé budou chtít vyplňovat a přinese vám to hlavní – odpovědi na otázky, které vám pomohou více a častěji prodávat.

  • Jan Spáčil
  • Autor

  • Jan Spáčil

I. Jak vytvořit dotazník

Napište si, co přesně chcete zjistit a jak chcete použít to, co jste zjistili.

Dříve než se pustíte do tvorby vašeho dotazníku, napište si, co přesně potřebujete zjistit a jak to, co zjistíte, použijete. To vám pomůže pokládat správné otázky a vyhnout se tak otázkám, které jsou fajn, ale odpovědi na ně pak nedokážete prakticky využít.

Příklad
Napište si:

„Potřebuji zjistit, jak jsou moji zákazníci spokojení s produktem XY a co bychom měli udělat proto, aby si ho kupovali častěji. To, co zjistím, mi má pomoci sestavit text e-mailové kampaně na podporu prodeje.“ nebo

„Potřebuji zjistit, co máme na výrobku AB zlepšit, aby se lépe prodával. To, co zjistíme, použijeme k sestavení kampaně informující o nových funkcích našeho výrobku AB.“ nebo

„Potřebuji zjistit, proč moji zákazníci přestali kupovat službu XY, abychom podle toho mohli připravit konkrétní změny, které pomohou znovu službu XY prodávat.“ nebo

„Potřebuji zjistit, jak představit lidem novou knihu, kterou jsem napsal, aby o ni měli zájem a chtěli si ji koupit. To, co zjistím, chci použít pro nový leták, který chci k tomuto účelu vyrobit.“

… a co dělat, když to nevíte?

Odpovězte si na otázku:
„Jaký problém potřebuji vyřešit?“ nebo „V jaké oblasti mi chybí informace?“ nebo „Co nevím?“

Průzkum vám má pomoci lépe pochopit vaše stávající nebo potenciální zákazníky a především vám přinést odpovědi a informace, které vám mají pomoci prodat vaše produkty nebo služby, získat podporu vašich myšlenek nebo podporu čehokoli jiného, čeho chcete dosáhnout.

Jak těžké by bylo připravit kampaň na podporu prodeje vašich výrobků nebo služeb, pokud byste přesně věděli následující:

  • Proč si lidé vaše produkty kupují?
  • Jaký hlavní problém jim vaše produkty pomáhají řešit?
  • Jaký hlavní užitek jim používání vašich produktů přináší?
  • Podle čeho se při jejich nákupu rozhodují?
  • Kdo nebo co toto rozhodování ovlivňuje?
  • Co považují na vašich produktech za důležité a co za nepodstatné?
  • Podle čeho se rozhodují, kde a od koho tyto produkty koupí?
  • Čeho se v souvislosti s nákupem obávají? Mají z něčeho strach?
  • Jaké emocionální důvody je vedou ke koupi vašich produktů?
  • Jak si logicky tento nákup zdůvodňují?

Jak těžké by bylo napsat správné texty, titulky, předměty e-mailů, udělat webové stránky? Pokud byste měli odpovědi na shora uvedené otázky, asi mi dáte za pravdu, že by to bylo snadné. Je to tak?

… a pokud byste k tomu zjistili následující:

  • Kde hledají tyto produkty ve chvíli, kdy si je chtějí koupit?
  • Kde hledají informace o těchto produktech?
  • Co přesně hledají?
  • Mají e-mail?
  • Používají Facebook, Twitter nebo Instagram?
  • Hledají na Seznamu nebo na Googlu?

Jaký by byl pak problém s hledáním vhodného prostoru k propagaci a inzerci? Asi moc velký ne. Důvod, proč nám často připadá velmi obtížné najít správné texty, správné titulky kampaní, správné předměty e-mailů, najít vhodný prostor k inzerci, je právě ten, že jen předstíráme, že na uvedené otázky skutečně odpovědi známe.

Obvykle děláme tu nejčastější a nejvíce rozšířenou chybu – myslíme si, co si zákazníci myslí, a necháváme se ovlivňovat těmi „moudrými“, kteří říkají, že dělat průzkumy je zbytečná práce, vyhozené peníze a čas. Přečtěte si článek Online dotazníky nebo online průzkum – ANO či NE?

Pokud jste však dočetli až sem, možná si začínáte uvědomovat, že ve chvíli, kdybyste na otázky uvedené výše skutečně měli reálné odpovědi, by byl váš marketing efektivnější a váš prodej úspěšnější.

Získat odpovědi na všechny tyto a na mnohé další otázky je velmi snadné a v době internetu a online dotazníků i velmi rychlé a levné. Stačí se jen rozhodnout a pustit se do toho.

Tento materiál vám pomůže s tím, jak začít a jak vytvořit dotazník.

 

II. Jak vytvořit dotazník

Připravte si otázky

Než se pustíte do přípravy samotných otázek, projděte si těchto pár tipů:

  • Buďte struční a nevytvářejte příliš komplikované otázky.
  • Nepoužívejte slova, kterým nebudou lidé, kteří budou dotazník vyplňovat, rozumět.
  • Nepoužívejte příliš mnoho otevřených otázek – to jsou otázky, na které respondent (ten kdo dotazník vyplňuje) odpoví tak, že napíše svůj názor.
  • Méně je více – položte jen tolik otázek, které pro účely svého průzkumu nezbytně potřebujete. Výrazně tak zvýšíte své šance, že vám lidé skutečně odpoví.
  • Pokud je potřeba, použijte větvení dotazníku (viz níže) podle toho, jak respondent odpovídá. Budete tak pokládat jen správné otázky a dozvíte se to, co potřebujete.
  • Nepokládejte otázky, které podsouvají odpovědi, například „Když se jedete večer projet na kole, jedete raději do lesa nebo k rybníku?“ Pokud totiž váš respondent nejezdí na kole, nedokáže na takovou otázku odpovědět a dotazník zavře.
    Pokud vás žádné vlastní otázky nenapadají, zkuste použít ty, které uvádíme výše s tím, že si je upravíte pro vlastní potřebu. Vyberte ty, o kterých si myslíte, že vám přinesou odpovědi, které jsou pro vás v tuto chvíli nejzajímavější.
  • Pokud začínáte a nevíte jak na to, napište nám na adresu support@onquanda.com.

III. Jak vytvořit dotazník

Otestujte otázky, test č. 1

Napište si nejprve otázky na papír a přečtěte je kolegovi v kanceláři. Pokud se při čtení „zasekáváte“ a je pro vás obtížné pohodlně otázku přečíst, otázku přeformulujte nebo zjednodušte a zkuste to celé znovu.

Ověřte také, že váš spolupracovník ví, na co se ho ptáte. Nechte si to od něj vysvětlit a požádejte ho, aby vám na otázky skutečně odpověděl.

Pokud je vše v pořádku, pusťte se do vytvoření samotného dotazníku. Pokračujte bodem IV: Jak vytvořit dotazník „Sestavte dotazník“.

 

IV. Jak vytvořit dotazník

Sestavte dotazník

Pokud se rozhodnete vytvořit dotazník na internetu, vyzkoušejte naši aplikaci Quanda. Vytvoření dotazníku pomocí tohoto nástroje je velmi rychlé a snadné. Pokud ještě nemáte účet, vytvořte si jej zdarma na stránkách www.quanda.cz. Na úvodní stránce s přehledem klikněte na tlačítko „Přidat nový průzkum“. Vyplňte a uložte stránku s nastavením dotazníku a přejděte na stranu k vytváření dotazníku.

Napište krátký úvodní text, ve kterém přivítáte respondenta a ujistíte ho, že dotazník je krátký, jeho vyplnění mu nezabere moc času, připomenete důležitost jeho názoru a ideálně připojíte, co respondent získá tím, že vám na vaše otázky odpoví. Může to být nějaká hodnotná motivace nebo jen fakt, že od vás bude následně dostávat výrobky nebo služby s lepšími podmínkami.

Teď, když máte úvodní text dotazníku, klikněte na zelené tlačítko „Přidat novou otázku“. Nyní je chvíle sáhnout pro vaši písemnou přípravu, pro papír s otázkami, a jednu otázku po druhé postupně vytvořit.

Dříve než začnete s tvorbou otázek, zamyslete se nad tím, jak chcete, aby respondent dotazníkem procházel.
Pokud vytváříte jednoduchý dotazník, který má pár otázek, můžete tento krok vypustit. Pokud však máte otázek více a navíc chcete jít s dotazy hlouběji podle toho, co respondent odpovídá, věnujte této části zvýšenou pozornost.

Moderní systém pro online dotazníky vám umožní nastavit větvení dotazníku nebo přeskakování otázek podle toho, jak vaši respondenti odpovídají. Můžete tak respondentům pokládat pouze takové otázky, které se vztahují k jejich předcházející odpovědi. Například když respondentům pokládáte otázku, jaký dopravní prostředek volí nejčastěji při cestě do práce nebo zda rozumí nabídce na vaší webové stránce, můžete další otázku položit podle toho, jak respondent odpoví. Pokud vám odpoví, že nabídce rozumí, může pokračovat dotazníkem dál. Pokud odpoví, že nabídce nerozumí, můžete ho v další otázce požádat o komentář k tomu, co byste měli změnit nebo doplnit, aby nabídce lépe rozuměl.

Poté, co vám zodpoví tuto doplňující otázku, „vrátíte“ respondenta zpět na standardní cestu dotazníkem a na další otázku. Pokud jste se rozhodli pro větvení otázek, nezapomeňte, že každá nová větev musí být na samostatné straně dotazníku, aby bylo možné respondenta na tuto stranu odkázat podle toho, jak odpovídá.

Jaké typy otázek a odpovědí můžete zvolit a čím se liší?

Jednotlivé typy odpovědí se liší jak svým způsobem editace a vizuální podoby, tak způsobem výpočtu. Postupně si jednotlivé typy představíme.

Krátký text

Odpovědí na tento typ otázky je text. V dotazníku se vám objeví krátké textové pole. Tento typ odpovědi použijte v případě, že chcete, aby vám respondent sdělil svůj názor tak, že svou odpověď do tohoto pole napíše. V rámci vyhodnocení použijete nástroj pro vyhodnocení textových odpovědí a kategorizujete jednotlivé odpovědi.

Delší text

Zadává se stejně jako výše uvedený krátký text. Respondent však získá více místa pro svou odpověď. Vyhodnocení probíhá stejně jako u krátkého textu.

Krátký text – 1 nebo více řádků

Jedná se o textovou odpověď, která vám navíc umožní získat více odpovědí v rámci jedné otázky.

Číslo

Tato otázka vypadá podobně jako „Krátký text“ s tím rozdílem, že pole samo hlídá, zda je odpověď číslo. V nastavení si pak můžete zvolit, kolik desetinných míst požadujete.

Číslo – 1 nebo více řádků

Funguje obdobně jako „Krátký text – 1 nebo více řádků“ a opět vyhodnocuje, zda odpověď je číslo.

Datum

Tento typ slouží k zadání odpovědi ve tvaru data. Respondent vybírá datum pomocí kalendáře. Vyhodnocení této otázky pak probíhá podobně jako u textové otázky. Stejné odpovědi systém automaticky sloučí, ostatním se přidělí kategorie, které mohou být totožné s jednotlivými daty nebo mohou zahrnovat určité časové období a obsahovat odpovědi, které do tohoto časového úseku patří.

Datum a/nebo čas

Tento typ otázky může kombinovat, respektive rozšířit odpověď, která má mít formu data, o čas, nebo pouze položit otázku, jejíž odpovědí je údaj o čase.

Rozbalovací menu

Tento typ odpovědi i vyhodnocení funguje stejně jako seznam přepínačů (viz níže) jen s tím rozdílem, že varianty odpovědí se respondentům zobrazují jako rozbalovací menu, a respondent si tak svou odpověď vybere z rozbalovací nabídky. Otázka se automaticky vyhodnocuje, takže ihned vidíte výsledky průzkumu, aniž byste museli cokoli vyhodnocovat nebo počítat.

Seznam přepínačů (radiobuttonů)

Tento typ otázky je jedním z nejpoužívanějších v dotaznících. Respondent si vybírá jednu z možností, které mu připravíte. Pomocí tohoto typu odpovědi „nutíte“ respondenta, aby vybral pouze jednu odpověď. Odpovědi se automaticky vyhodnocují a vy ihned, a to i v průběhu průzkumu, vidíte výsledky. Stačí jen v části Analýza odpovědí odpovědi aktualizovat a vybrat příslušný typ grafu.

Seznam zaškrtávacích polí (checkboxů)

Seznam zaškrtávacích polí umožní respondentům zvolit jednu nebo více odpovědí současně. Tento typ odpovědí se také automaticky vyhodnocuje, a vy tak nemáte s výpočtem výsledků žádnou práci. Stačí jen zvolit typ grafu a je hotovo.

Stupňovitá škála

Tento speciální typ otázky funguje podobně jako přepínače. V podstatě se jedná také o seznam přepínačů s tím rozdílem, že při vyhodnocení systém dokáže automaticky vypočítat průměr ze všech odpovědí. Ve výsledcích pak nejenom vidíte, jak respondenti odpovídali podle jednotlivých možností, ale také vidíte vypočítaný průměr. Tento typ otázky se používá typicky k „hodnocení jako ve škole“ nebo na stupnici od 1 do 10, kdy respondent hodnotí nějakou stránku produktu nebo služby, a to na stupňovité škále.

Tabulka přepínačů (radiobuttonů)

Jedná se o další speciální typ otázky, která dokáže kombinovat více jednoduchých otázek dohromady. Tento způsob dotazování vám šetří místo a redukuje počet otázek, které respondentovi položíte, což přispívá k celkově vyššímu počtu vyplněných dotazníků. Tento typ otázky je velmi vhodné použít ve chvíli, kdy se na stejnou věc ptáte u několika různých skupin osob nebo produktů. Respondent je „nucen“ zvolit pouze jednu odpověď na řádek. V nastavení otázky můžete také nastavit kontrolu jedné odpovědi na sloupec, což vám umožní získat ještě přesnější výsledek díky tomu, že respondent může hodnotit pouze jednu položku v jednom sloupci. Nemůže tak například označit, že nejlepší je produkt A, B i C, ale musí zvolit pouze jeden z nich. 

Tabulka zaškrtávacích polí (checkboxů)

Tabulka zaškrtávacích polí funguje podobně jako předcházející typ otázky s tím rozdílem, že respondent může zaškrtnout více odpovědí současně. U předcházejícího typu může zaškrtnout vždy pouze jednu odpověď pro jeden řádek.

E-mail

Jedná se o stejný typ otázky jako krátký text pouze s tím rozdílem, že systém hlídá, aby respondent zadal skutečně e-mailovou adresu.

Vložit soubor

Jedná se o typ otázky, který umožňuje respondentům vkládat soubory. Ty je pak možné stáhnout v rámci vyplněných dotazníků. Systém hlídá, zda vložené soubory nemají nepovolené koncovky, jako je *.exe nebo *.com apod. Vložený soubor je také omezen velikostí do 5 MB.

 

Další pokročilé nastavení dotazníku a otázek

Toto pokročilé nastavení naleznete v okně pro přidávání a editaci otázek dotazníku, v menu na právě straně pod záložkami Obecné, Nastavení, Logika a Obrázek. 

Ukončování podle kvót

Toto nastavení je velmi užitečné v případě, že potřebujete dosáhnout přesného rozložení respondentů v rámci realizovaného průzkumu. Představte si situaci, že děláte průzkum, ve kterém chcete mít rovnoměrně zastoupeny všechny věkové skupiny respondentů. Nechcete, aby výsledky byly pouze od seniorů nebo pouze od teenagerů. V tomto případě si zvolíte otázku typu Seznam přepínačů (radiobuttonů) a jako možnosti zvolíte věkové rozmezí, například 15–20 let, 21–30 let, 31–45 let, 45 let a více a pomocí kvót si nastavíte ke každé této odpovědi například číslo 20, což v praxi znamená, že jakmile systém uloží 20 dotazníků od dané cílové skupiny, další dotazníky již ukládat nebude a bude ukládat pouze dotazníky respondentů ze skupin, které ještě této kvóty nedosáhly. 

Řazení a zobrazování otázek

Povinná otázka

Tato volba vám umožní zvolit, zda má být otázka povinně zodpovězena nebo ne. Pokud daná otázka není vyplněna, systém na to respondenta upozorní chybovou hláškou a „odroluje“ na danou otázku, kterou je potřeba zodpovědět.

Zobrazení odpovědí:

  • Zobrazit odpovědi podle pořadí vložení
  • Zobrazit odpovědi v abecedním pořadí
  • Zobrazit odpovědi v náhodném pořadí

Toto nastavení vám umožní zvolit, jakým způsobem budou odpovědi na otázku zobrazeny. Každý respondent tak uvidí odpovědi ve stejném nebo náhodném pořadí, podle toho, jak tuto funkci nastavíte.

Jiné

Toto nastavení vám přidá k seznamu odpovědí i možnost „Jiné“ a políčko pro vyplnění jiné možnosti, než která je uvedena v seznamu možných odpovědí (přidat políčko „Jiné“ lze u otázky typu zaškrtávací pole nebo seznam přepínačů).

Rozložení do sloupců

V případě, že máte odpovědí mnoho, například 15, můžete zvolit jejich zobrazení do jednoho, dvou nebo tří sloupců a zpřehlednit tak respondentovi seznam odpovědí, ze kterých vybírá. Pokud použijete více sloupců, celá otázka a odpovědi zaberou méně místa a opticky se dotazník zkrátí.

Personalizace úvodního textu

Toto je skvělá funkce, kterou mám skutečně rád. Představte si, že dostanete dotazník a v jeho úvodním textu je vaše jméno. Díky systému Quanda a jeho možnostem propojovat e-mailové kampaně s dotazníky získáváte tuto jedinečnou možnost personifikovat úvodní a závěrečný text vašeho dotazníku a získat tak více vyplněných dotazníků.

Závěrečný text a přesměrování na webovou stránku

Jedná se o klasický závěrečný text dotazníku, ve kterém poděkujete vašemu respondentovi za čas, který vyplnění dotazníku věnoval. Systém Quanda vám také umožňuje nastavit vlastní text na tlačítku, které se na této straně zobrazuje, a také nastavit webovou adresu, kam má být respondent po ukončení dotazníku přesměrován. Nejčastěji doporučujeme zvolit webovou stránku navazující na průzkum nebo stránku s nabídkou vašich produktů nebo služeb.

 

V. Jak vytvořit dotazník

Otestujte dotazník a všechny jeho funkce

Dříve než rozešlete váš dotazník respondentům k vyplnění, ověřte, zda všechno funguje. Je samozřejmě velmi nepříjemné, pokud se vaši respondenti rozhodnou dotazník vyplnit a pak zjistí, že nefunguje nebo není dostupný.

Pokud máte dotazník připravený a otestovaný, je připraven k distribuci nebo sdílení. Náš systém vám umožní dotazník poslat přímo ze systému a sledovat, kdo vaši pozvánku otevřel, nebo klikl na odkaz směřující na dotazník. Můžete také využít automatické připomínky pro všechny, kteří dotazník nevyplnili. Tímto způsobem můžete získat více vyplněných dotazníků a lepší výsledky celého průzkumu.

Vyhněte se nejčastějším chybám při tvorbě dotazníku. Přečtěte si další článek „10 nejčastějších chyb při realizaci online průzkumu, kterým se můžete vyhnout“.

 

VI. Jak vytvořit dotazník

Otestujte otázky, test č. 2

Jakmile jste spokojeni s otázkami, dobře se čtou a vaši kolegové vědí, na co se jich ptáte, pusťte se do tvorby „ostrého“ dotazníku. Testování pak opakujte na reálných respondentech. Dotazník pošlete nejprve menšímu vzorku respondentů. Podle jejich odpovědí zjistíte, jak porozuměli otázkám a jak odpovídají. Pokud jsou jejich odpovědi příliš obecné nebo nepoužitelné pro vaši další komunikaci, přeformulujte otázky a celý postup opakujte.

V těchto situacích může pomoci do otázky doplnit slova jako „nejdůležitější“ nebo „jako první“, „dvě nejdůležitější“ apod.

Příklad
„Co vás napadne jako první, když se řekne…“ nebo „Co je podle vás nejdůležitější vlastnost…“, „Které jsou podle vás dva nejčastější důvody…“

Někdy můžete také pomocí otázky vyloučit odpovědi, které nemají pro další využití příliš velký význam.

Příklad
„Co kromě ceny je pro vás při výběru dodavatele nejdůležitější?“ nebo „Podle jakých dalších kritérií, než je cena a kvalita, vybíráte…?“

V tuto chvíli máte dotazník připraven a můžete se pustit do jeho distribuce. Pokročilé systémy nabízejí možnost rozeslat odkaz na dotazník e-mailem přímo ze systému. Je to nejrychlejší způsob, jak dostat váš dotazník mezi respondenty. Odkaz můžete také sdílet na sociálních sítích nebo umístit na vaše webové stránky.

Stáhněte si také článek 10 nejčastějších chyb při realizaci online průzkumu, kterým se můžete vyhnout.

Držím vám palce a přeji hodně zábavy při tvorbě dotazníků.

Jan Spáčil
Quanda

 

Diskuze