Odborné články ke stažení

10 nejčastějších chyb při realizaci online průzkumu, kterým se můžete vyhnout

Bez toho, aniž lépe poznáte trh a své zákazníky, nebude váš marketing nikdy tak efektivní, jak by mohl být. Pokud se rozhodnete do online průzkumu pustit, vyvarujte se následujících obvyklých chyb. Pomůže vám to získat z online průzkumů mnohem víc a vaše online dotazníky budou respondenti rádi vyplňovat.

  • Jan Spáčil
  • Autor

  • Jan Spáčil

1. Neposlat dostatečné množství pozvánek do průzkumu

Ne všichni, kterým pošlete pozvánky do průzkumu, dotazník vyplní. Někdo zrovna nemá čas, někoho vaše pozvánka zastihne mimo kancelář. Množství odpovědí je přímo úměrné množství odeslaných pozvánek. Čím více pozvánek pošlete, tím více odpovědí získáte. Pokud posíláte pozvánky vašim stálým zákazníkům, členům klubu nebo fanouškům, můžete očekávat až 50% úspěšnost. Naopak pokud posíláte pozvánky do průzkumu skupině lidí, která s vámi není příliš často v kontaktu, potenciálním zákazníkům apod., můžete očekávat, že vaše úspěšnost bude mezi 5 % – 10 %.

Pokud chcete mít objektivní výsledky, doporučujeme získat 100–150 vyplněných dotazníků. Avšak nepropadejte beznaději, pokud jich budete mít mnohem méně. Každý zodpovězený dotazník se počítá, každý vyplněný dotazník je inspirací a může vás posunout o kus dál.

2. Vytvořit příliš komplikované otázky

V jednoduchosti je vždy síla. Vždy se dívejte na váš průzkum z pohledu lidí, kteří budou daný dotazník vyplňovat. Budou mu rozumět? Budou rozumět otázkám? Musí respondent nad vaší otázkou dlouho přemýšlet? Napadne ho odpověď ihned? Jak se respondentovi vaše otázka čte? Jde to snadno, nebo se v polovině zastaví a čte znovu od začátku? Musí si respondent vaši otázku přečíst několikrát, aby ji pochopil?

Udělejte jednoduchý test: Nechte otázky přečíst nahlas někoho z vašich kolegů a sledujte, zda to jde hladce. Pokud ano, máte hotovo. Pokud ne, otázku přepište, změňte pořadí slov nebo jinak zjednodušte a váš test opakujte tak dlouho, dokud nejste spokojeni.

3. Pokládat příliš mnoho otevřených otázek

Otevřené otázky jsou otázky, na které respondenti musí odpovědět tak, že vyplní svou odpověď do políčka pro vložení textu. Pokud je takových otázek příliš mnoho a respondent musí na každou takovou otázku odpovědět tak, že napíše svůj komentář, může se jejich ochota dokončit a odeslat dotazník snížit. Odpovídat touto formou také zabírá mnohem více času, a vyplnění dotazníku se tak protahuje. Zkombinujte proto otevřené otázky s otázkami, kde respondent pouze zakliká odpovědi.

4. ...

Vyplňte formulář na této straně a stáhněte si celý článek.