Quanda talks #1:

Quanda talks

Quanda talks #1: "Aktivní formuláře"

Honza a Eva si povídají na téma webových formulářů, jejich účelu, tvorby a způsobu, jak je použít pro získávání nových kontaktů.

  • Jan Spáčil
  • Autor

  • Jan Spáčil

Délka videa: 16:52

Záznam rozhovoru v textové podobě si můžete přečíst níže.

EVA: Ahoj, Honzi.

HONZA: Ahoj, Evi.

EVA: My jsme se tady dneska potkali, abychom se pobavili o webových formulářích. Než se do toho úplně pustíme, tak nám řekni, co to je webový formulář, případně aktivní formulář. Nevím, co to je, k čemu se to používá, jak si to mám představit.

HONZA: Jasně. Aktivní formuláře najdeš v Quandě. Je to sada nebo balíček nástrojů, které umožnují vytvořit webový formulář, který se dá umístit na Tvé internetové stránky. Hlavním účelem těchto webových formulářů je získat nový kontakt pro nějakou další komunikaci, ať už e-mailovou nebo telefonickou.

EVA: Získat nový kontakt v jakém smyslu?

HONZA: Když lidé chodí na webové stránky, tak mnoho z nich nesplní ten cíl, pro který jsi tu stránku udělala, tzn. hned nenakoupí, nepošlou hned poptávku, nezavolají. Ale mají chuť s Tebou navázat komunikaci, případně zůstat v komunikaci, častokrát mají chuť odebírat novinky, dozvědět se něco z toho, co děláš a podobně. A to je přesně místo, kde se dají formuláře využít a tyto kontakty získat a navázat s těmito lidmi komunikaci.

EVA: Jak je to potom s kontakty z hlediska GDPR?

HONZA: To je častá otázka. Obecně platí, že takto získaný kontakt získávám na základě souhlasu toho člověka, který mi poskytuje své osobní údaje. Já můžu zpracovávat jeho osobní údaje na základě celé řady právních titulů. V tomto okamžiku ho zpracovávám na základě souhlasu. Tzn, že je fajn, aby ten webový formulář obsahoval nějaké zaškrtávací políčko, kde ten člověk souhlasí s nějakými smluvními podmínkami nebo zásadami pro ochranu osobních údajů, ve kterých mám právě uvedeno, jaké údaje zpracovávám, na jak dlouho a tak dále.

To znamená, pokud kontakt takto získám, je to v pořádku z hlediska GDPR a zákona na ochranu osobních údajů. Je ale potřeba, abych k tomu měl na stránkách nějakou dokumentaci, se kterou ten člověk souhlasí a na základě toho si můžu jeho údaje (jméno, telefonní číslo, e-mail) uložit do Quandy nebo kamkoliv jinam a pracovat s nimi.

EVA: Když se rozhodnu vytvořit si webový formulář, v našem případě aktivní formulář, tak by mě zajímalo, jestli mám nějakou možnost si ho upravit. Např. mám červenobílé webové stránky, tak aby mi tam najednou neskočila nějaká žlutá tabulka, kterou tam nechci.

HONZA: Webový formulář si můžeš nastavit jak z hlediska obsahu - říct si například, že tam chci nadpis, políčko pro jméno, příjmení, e-mail nebo jenom e-mail, tzn. mám k dispozici nějaké obecné prvky toho formuláře, jako jsou textové pole, oddělovací čáry, můžu tam vložit obrázek, video a podobně - tak se můžu rozhodnout, jaká políčka chci do toho webového formuláře: osobní údaje, firemní údaje a podobně.

Webový formulář si tedy můžu poskládat z hlediska obsahu a pak si ho taky nadesignovat. Na stránce Design v Aktivních formulářích najdeš nástroje, které Ti umožní si to všechno nabarvit tak, jak potřebuješ, zvolit si písmo, jeho velikost, mezery, velikosti políček, barvu pozadí atd. – aby ten webový formulář, který vytvoříš, co nejvíce odpovídal vzhledu Tvých webových stránek. Velmi často se to téměř dá udělat 1:1 s tím, co na stránkách máš. Aby člověk, který na stránku přijde a webový formulář uvidí, neměl pocit, že je to nějaký nastrčený formulář někde úplně odjinud, ale že je to vlastně součást Tvé webové stránky.

EVA: Pochopila jsem, co je webový formulář, teď jsem si ho vytvořila. Ještě by mě k tomu napadlo: Je tvorba toho webového formuláře snadná, dokážu si s tím sama poradit? Je to intuitivní? Nemusím mít strach, že se zaseknu na 2 dny a nikam se nepohnu?

HONZA: Když si formulář založíš, tak my Ti hned nějaký základní formulář předvytvoříme. Ten si můžeš upravit nebo rozšířit. Všechno je udělané tak, aby člověk k tomu nepotřeboval cokoliv programovat, cokoli složitě nastavovat, všechno je to taková skládačka. Takže si myslím, že to opravdu zvládne každý.

EVA: Tzn., že není potřeba k tomu stahovat žádný speciální program?

HONZA: Ne, nic, všechno si to nastavím v Quandě.

 

"Vyzkoušejte formuláře na vašem webu na 14 dnů zdarma."

Vyzkoušet zdarma

 

EVA: Zeptám se dál. Když mi někdo dá kontakt, jak já s ním pak následně můžu naložit? Přestavuji si to tak, že někdo mi tam vyplní kontakt, ten se mi automaticky uloží do Quandy. A teď co?

HONZA: Když se ten kontakt uloží, tak se zpravidla uloží s nějaký štítkem. Abych poznal, v jaké skupině ten kontakt je, že přišel z webu, z jakého formuláře a podobně. První věc tedy je, že se mi ten kontakt automaticky uloží do Quandy a označí se nějakým štítkem, abych ho pak mohl v budoucnu jednoduše najít.

Další věc je, že formuláře mají v sobě automatizace, které umožňují vykonat další kroky. Tzn. že já můžu člověku, který mi ten webový formulář vyplnil, rovnou zaslat e-mail - buď s poděkováním za to, že mi webový formulář vyplnil, nebo pokud slouží k předání nějakých informací, tak předat dané informace, pokud slouží např. ke stažení e-booku, tak poslat e-book.

Další z automatizací je zaslání upozornění, nebo-li notifikace, kterou formulář po svém uložení pošle Tobě nebo někomu z Tvých kolegů ve firmě. Abys věděla, že někdo zrovna na stránkách webový formulář vyplnil. Pošle Ti také do mailu údaje, které ten člověk vyplnil. Takže pro nějakou další akci se s tím hned dá pracovat.

EVA: Takže příklad: když budu mít někde webový formulář, že mám zájem sjednat si schůzku a pan Omáčka mi vyplní tento webový formulář, tak mému obchoďákovi může přijít notifikace o tom, že pan Omáčka má zájem si schůzku sjednat a bude tam přímo kontakt na něj. Jediné, co obchoďák udělá, je, že vezme kontakt a zavolá.

HONZA: Ano, jasně. Je potřeba ty údaje ve webovém formuláři mít, ale pokud tam mám jméno, příjmení, e-mail, telefonní číslo, tak všechny tyto údaje přijdou obchodníkovi a ten toho člověka může hned kontaktovat.

EVA: Využití pro webového formuláře je poměrně široké. Ať už jsme hovořili o stažení e-booku, zanechání kontaktu pro zasílání novinek, případně registrace na nějaké akce. Další věc, která zajímá nejenom mě, ale i ostatní: Mám si webový formulář fixně umístit? Jak toto funguje? Máš nějaké tipy, doporučení, co Ti kdy zafungovalo? Co vidíš v praxi, že lidem funguje?

HONZA: Webový formulář se dá na stránku umístit tak, že je skutečně součástí té stránky, ve smyslu, že je tam napevno umístěný. Anebo ten webový formulář může různě vyjíždět, vyskakovat, prostě se nějak hýbat na té stránce. My tomu říkáme, že to má animaci, protože se pohybuje.

Zjistili jsme, že animované formuláře (pohybující se podle toho, jaké je to téma, jaký je to web – pak se to dá udělat více či méně konzervativně) získávají až 2,5x více kontaktů než formuláře, které jsou na stránku umístěny napevno. Je to proto, že webový formulář, který se pohybuje, upoutá mnohem více pozornosti než webový formulář, který je napevno umístěný. A tím, že svým pohybem upoutá pozornost, tak si ho člověk všimne. A když si ho všimnu a je tam nějaký atraktivní nadpis nebo nějaká zajímavá věc, kterou jsem ochotný získat za to, že dám svou e-mailovou adresu, tak dám svůj e-mail a tu věc získám. Ať to jsou pravidelné novinky, až po nějaký e-book nebo cokoliv dalšího.

Na rozdíl od statických formulářů, kterých se snaží uživatel webu „nevšímat“, aktivní animované formuláře si samy o pozornost řeknou svým pohybem po stránce.

 EVA: Máš nějaké statistiky toho, jak u klientů vidíš, kolik nových kontaktů tím získávají?

HONZA: Ano, viděl jsem úplně jednoduchý webový formulář, který měl nadpis „Získejte informace o novinkách a zájezdech“. Byla to cestovní kancelář. Pouze jednoduché políčko „e-mail“ a text „Buďte mezi prvními, kteří se dozví novinky, které u nás v naší kanceláři jsou“. Tento webový formulář dokázal získat až 130 kontaktů za den. Za asi 5 let fungování tohoto jednoduchého webového formuláře, který na dané stránce vyjížděl, získal klient přes 50.000 e-mailových adres. Samozřejmě, toto je sice trochu extrém, protože pak jsou stránky, které mají mnohem menší návštěvnost a těch kontaktů získají mnohem méně. Ale obecně, co jsem vysledoval je, že pokud žádný webový formulář na stránku nedáte, tak žádné kontakty získávat nebudete. Je to o tom ten webový formulář tam mít, mít těch webových formulářů častokrát více, mít je na různých místech, tematicky přizpůsobené právě tomu, o čem ta stránka je.

Například, my máme na našem Blogu článek „Jak napsat předmět e-mailu“ a u toho je webový formulář, který říká: Stáhněte si 70 konkrétních příkladů, jak předmět e-mailu může vypadat. A když si člověk čte ten článek a článek ho zaujme, tak vymění e-mailovou adresu za těchto 70 příkladů. Tady webový formulář dodává člověku rozšíření toho článku, tím pádem je to tematicky spojené a lidé mají chuť takové informace získat. A takový webový formulář nám každý den z jedné webové stránky získává e-mailové adresy.

Takže když těch webových formulářů máš na webu více – na různých místech, různě tematicky zaměřené - tak z různých míst Ti začnou proudit kontakty. Pokud ty webové formuláře tam nemáš, tak pak firmy často spoléhají na to, že na stránce „Kontakty“ člověk najde jejich telefonní číslo, najde tam nějaký obecný formulář, který může vyplnit. Ale upřímně, to Ti lidé nedělají nebo to dělají málo, protože to je natolik obecné nebo ani neví, co by tam napsali, tak to vlastně neodešlou. Zatímco, když těm lidem dám do cesty nějakou zajímavou věc, která je pro ně atraktivní, tak jsou mi ochotni dát kontakt a já jim za to pošlu e-book nebo cokoli dalšího.

HONZA: Ještě když ses ptala na to GDPR a tyto věci, tak mě napadlo: Je fajn trochu rozlišovat to, jestli kontakt získám výměnou za nějaký e-book a to, jestli na něj můžu dlouhodobě komunikovat. Je fajn, aby se daný člověk mohl vyjádřit – když si např. stahuje e-book – že chce ode mě dostávat i pravidelný newsletter. Pokud s tím souhlasí a zaškrtne obě položky, tak s ním můžu komunikovat i dlouhodobě. Tam chce být v tomto ohledu otevřený, nic neskrývat. A pokud tomu člověku nabídnu něco zajímavého, tak mi ten kontakt a souhlas rád dá.

EVA: Jak se ten formulář umístí na webové stránky? Musím mít k tomu nějakého specialistu nebo to dokážu sama?

HONZA: Když jsme ty webové formuláře navrhovali, tak jsem měl podmínku, aby formuláře byly tzv. „IT free“. Aby právě uživatel nepotřeboval nic programovat, nepotřeboval žádného programátora, mohl ten formulář vytvořit a jednoduše umístit.

V Quandě se to děje tak: Jakmile ten webový formulář vyrobím, Quanda mi dá k dispozici 2 krátké kódy - kousek řádku textu. Ten jednoduše zkopíruji, vložím na stránku, kde chci, aby se mi webový formulář zobrazoval. Samozřejmě, pokud se mi o stránku stará nějaký externista a nemám k tomu přístup, tak ho (externistu) budu potřebovat. Ale dneska v drtivé většině lidé používají takové nástroje, které jim umožňují si ten obsah webové stránky spravovat sami. A pak si oni sami mohou tyto kódy zkopírovat, na danou stránku vložit a webové formuláře se začnou na požadované stránce zobrazovat.

EVA: Mají se ti lidé možnost do něčeho podívat? Jsou k tomu na webu Quandy nějaké návody, aby sis s tím lépe poradili? Tady ta informace je bezvadná: oni už teďka vědí, k čemu to je, dost možná jim už běží scénáře, jak to použít a chtějí to použít. Akorát ta technická stránka té věci – bude asi fajn, když to bude někde napsáno. Je něco takového?

HONZA: Určitě je. Když se lidé do toho pustí, stačí jít průvodcem, který je v rámci tvorby webového formuláře, je přímo v aplikaci Quanda. Když půjdou jedním krokem za druhým, tak je to samo povede k tomu, jak to vytvořit. Ale samozřejmě, pokud si nebudou vědět rady, nejjednodušší je vzít telefon, zavolat na telefonní číslo naší podpory a tam se dozví odpovědi na otázky, které mají nebo na to, co zrovna řeší. Pokud se chtějí podívat, tak na našich stránkách je k dispozici Nápověda – tu najdou v horním menu na našem webu, v části Podpora, v položce Nápověda. Tam, když si vyhledají témata souvisejícími s formuláři, najdou celou řadu tipů, jak to nastavit, jak to funguje s GDPR a podobně.

EVA: Skvělé! Zmínil jsi slovo tipy, tak mě tak na závěr napadá jedna otázka: Máš Ty nějaké konkrétní tipy? Co by se hodilo, aby tvůrci do webového formuláře zakomponovali tak, aby opravdu ten kontakt získali?

HONZA: Ze zkušeností, co se tomu roky věnuji, vím, že čím se ten webový formulář udělá jednodušší, tím to funguje lépe. Čím atraktivnější je věc, kterou vyměňuji za e-mail, tím získám více e-mailů. A určitě dobrý tip je podívat se na to, kudy lidé chodí na mé webové stránky. Protože ne všichni přichází přes hlavní stránku, není to vždycky o tom, že jen na hlavní stránce ten kontakt můžu získat. Protože se lidé po webu různě pohybují, je fajn, aby webové formuláře byly i na dalších místech.

To, co jsme zjistili je, že množství kontaktů, které webový formulář získá ovlivňují 3 věci:

1) Právě to, na jakou stránku a s jakým provozem webový formulář umístím. Když mi na danou stránku chodí tisíc lidí za týden, mám jiný potenciál získat kontakty, než když ho dám na stránku, kam chodí 5 lidí za týden. Tzn. vybrat vhodnou stránku.

2) Dále tematicky vhodně přizpůsobit webový formulář stránce, na kterou člověk přijde. Tzn. aby to ideálně doplňovalo, rozšiřovalo danou stránku, poskytovalo to informace, e-book nebo cokoli navíc, co se týká dané stránky, na které zrovna jsem. Ta atraktivita toho, co nabídnu za e-mail, je druhá věc, která ovlivňuje to, kolik e-mailů získám.

3) A třetí věcí je samotný webový formulář. Aby byl hezky navržený, aby byl jednoduchý, aby měl atraktivní titulek. Aby z něj bylo zřejmé, komu dávám svůj e-mail, co se stane, když ten e-mail tam dám, co se stane, když kliknu na tlačítko „odeslat“, „zaslat“ a podobně. Aby to bylo co nejzřetelněji a nejjednodušeji komunikované tak, aby člověk nemusel přemýšlet na tím - když vidí tlačítko registrovat - co se stane, když na to kliknu. Aby ten člověk neměl pochybnosti o tom, co se děje, když prochází webovým formulářem.

V drtivé většině případů si vystačíš s 1 políčkem, a to je e-mailová adresa. Co dělá řada našich zákazníků a co je chytré: jakmile odesílají e-book nebo poděkování za vyplnění, tak spojí tento e-mail odesílaný na základě vyplněného webového formuláře i s odkazem do dotazníku, aby se o tom člověku dozvěděli více informací, minimálně obor, ve kterém působí firma, jak velká je firma, kolik mají zaměstnanců atd. Ne každý to vyplní, ale pokud je komunikace přátelská, otevřená a přímá, je to fajn, získám zajímavou věc. Řada lidí je ochotna o sobě sdělit další informace, které mi pak pomohou lépe směřovat další komunikaci – ať už e-mailovou nebo telefonickou, další prodej, to, co daného člověka zajímá a proč vůbec se ke mně přidal a proč mi svůj kontakt dal.

EVA: Bezva! Tak já myslím, že téma webových formulářů jsme prošli od A do Z. Budu se těšit, že se příště sejdeme u nějakého dalšího tématu.

HONZA: Tak dobře, díky!

 

MOHLO BY VÁS TAKY ZAJÍMAT:

Propojte Quandu a stovky dalších aplikací

nebo

Jak oříznout obrázek na požadovanou velikost

 

"Vyzkoušejte Quandu na 14 dnů zdarma až s 200 kontakty."

Vyzkoušet zdarma