x
Jak mít barvy na své straně

Quanda koktejl

Jak mít barvy na své straně

Slyšeli jste někdy o teorii kečupu a hořčice? Zjednodušeně řečeno, spotřebitelé mají rádi červenou a žlutou barvu. První je přiměje zastavit se a prohlížet si, druhá vyvolává hřejivý pocit a evokuje srdečnost.

  • Denisa Kmeťová
  • Autor

  • Denisa Kmeťová

Červená a žlutá barva jsou barvy lásky a štěstí

Spolu s oranžovou patří mezi takzvané aktivační barvy, které dodávají optimismus a radostné emoce.

Není divu, že tolik značek rychlého občerstvení vsadilo právě na žlutou a červenou. Psychologie barev se ale zdaleka netýká jen fast foodů. Podle některých studií právě barva hraje zásadní roli při vnímání a hodnocení vašeho produktu. Je prostě jedním z nejdůležitějších faktorů k odlišení vaší značky a zároveň dělá první dojem.

 

Teorie je jedna věc, ale přiřadit barvě univerzální reakci (např. že modrá evokuje kompetentnost) komplikuje skutečnost, že barevné asociace se velmi liší jak člověk od člověka, tak i v různých kulturách.

 

Jakou strategii použití by tedy měli zvolit marketéři, když univerzální význam barev neexistuje? Výzkum zjistil, že barva jasně ovlivňuje chování spotřebitele těmito klíčovými způsoby:

  • Soulad se značkou: Spotřebitelé jednoznačně preferují značky/produkty, jejichž barvy jsou sladěné s jejich cílem/účelem (např. zelená pro eco-friendly produkty).
  • Upoutání pozornosti: Spotřebitele nenalákají ke kliknutí červená tlačítka na webových stránkách přeplněných červenou barvou. Zato na stránkách s převládající bílou na ně budou klikat s mnohem větší pravděpodobností.

 

Barva roku

Mimochodem, barvou roku, kterou pravidelně vyhlašuje společnost Pantone, je pro letošek klasická modrá – odstín číslo 19-4052.

 

Pokud se vám článek líbil, nechte nám komentář. Milujeme komentáře!

Držím vám palce!
Denisa Kmeťová

 

Mohlo by vás taky zajímat:

Jak na newsletter aneb tři klíče k úspěchu

nebo

7 výhod, které přináší používání online dotazníků

 

Diskuze