Dva klíčové trendy roku 2017: Jste připraveni na změnu?

Quanda koktejl

Dva klíčové trendy roku 2017: Jste připraveni na změnu?

Zapomeňte na svět marketingu, jak ho znáte. Rok 2017 se zapíše do historie jako revoluční rok, kdy se k moci dostaly chytré telefony a digitální videa.

  • Denisa Kmeťová
  • Autor

  • Denisa Kmeťová

Důležité je držet krok s mobily

Statistiky hovoří neúprosně – běžné počítače definitivně ztratily své výsadní postavení. Svět marketingu ovládly chytré telefony a není to trend pouze pro tento rok. Podle studie Connected Life agentury Kantar TNS Češi při svých online aktivitách tráví 38 % času právě na mobilních telefonech. Jak potvrzují aktuální nákupní studie mnoha světových značek, již dnes uživatelé vyhledávají více přes chytré telefony než přes počítač a tato čísla se budou nadále zvyšovat.

Mobily hrají při nákupním rozhodování největší roli, uživatelé je během procesu výběru služby či produktu používají nejčastěji. Informace dostupné na mobilním zařízení mají zásadní vliv na konečné rozhodnutí potenciálních zákazníků. Není přitom rozdíl, zda jde o nákup nového vozu nebo spotřebního zboží.

Stránky bez optimalizace pro mobilní zařízení? Marketingová sebevražda

Kdo chce zůstat ve hře, musí se těmto změnám velmi rychle přizpůsobit. Prvním neodkladným krokem je v každém případě optimalizace webových stránek pro mobilní zařízení. A nestačí věnovat pozornost pouze tomu, jak se vaše stránky budou na chytrých telefonech zobrazovat. Vedle vizuální podoby je důležité zaměřit se na další faktory, které zásadním způsobem ovlivňují počet konverzí – upravit strukturu, zlepšit vyhledávání a zvýšit rychlost načítání tak, aby návštěvníci dokázali na svém mobilu rychle a pohodlně najít to, co potřebují. Důvody jsou nasnadě – 80 % růstu obratu značek probíhá právě přes mobilní telefony. To by měl být pro každého marketéra dostatečně pádný argument. Je s podivem, kolik lidí navzdory tomu v praxi mobilní zobrazení svých stránek podceňuje, či dokonce ho vůbec neřeší. Přitom už menší úprava webu dokáže pomoci, aby míra konverzí narostla o desítky procent.

Přichází čas na nové strategie i metriky

Změny v chování spotřebitelů vyžadují nové marketingové strategie, mobilní marketing proto zůstane jednou z nejrychleji rostoucích oblastí. Ukazuje se, že vícekanálové reklamní kampaně dokážou přivést až 3krát hodnotnější zákazníky, než jsou ti oslovení pouze z jednoho zdroje (dle průzkumu maloobchodního řetězce Target). Změna v podílu mobilních zařízení na konverzích s sebou přináší také potřebu zavést nové metriky pro měření výkonu jak digitálních, tak ostatních marketingových kampaní. Dosud běžně používaná KPI ke správnému vyhodnocení dopadů reklamy nestačí. Novými strategiemi vyhodnocování pro marketingový mix a relevantními metodami měření, které by pokryly všechna uživatelská zařízení, tj. chytré telefony, tablety i počítače, se zabývá i společnost Google a vyvíjí nové měřicí nástroje.

Videa snadno přivedou zákazníky – a rok od roku to bude lepší

Obrovský boom zažívá také digitální video. Fenomén YouTube se stále drží na postu jednoho z největších videokanálů. A zatímco jeho sledovanost stále roste, u televize je trend opačný. Podle informací, které zazněly na posledním Google summitu, ve Spojených státech strávili uživatelé ve věku 18–34 let u obrazovek o 9 % méně času než předchozí rok, naproti tomu sledování kanálu YouTube věnovali téměř o 50 % času více. Jedná se o celosvětový trend, podobně výrazný nárůst zájmu si YouTube videa připisují také v České republice. A podle očekávání v následující dekádě video dění na internetu zcela ovládne. Výsledky studií společnosti Google tedy nejsou velkým překvapením a přirozeně vyplývají ze současné situace – online videoreklama má velký potenciál pro návratnost reklamních nákladů.

Uživatelé oceňují video jako rychlý zdroj informací

Digitální videa obecně vykazují největší interakci a jsou účinným prostředkem, jak přivést uživatele na své stránky. Kralují také na sociálních sítích. Na Facebooku jsou videa nejčastěji vytvářeným obsahem a s nástupem nativních videí – tedy těch nahraných rovnou na vaší facebookové stránce – jejich pozice ještě posílila. Podle hodnocení serveru Marketing Land jsou nativní videa sdílena 3krát více než jakýkoli jiný druh příspěvků a než odkazy na obsah na webové stránce.

Atraktivní nativní videa snadno dosahují řádově statisíců shlédnutí, šíří se po síti sama, a díky umístěnému logu či produktu tak nepřímo propagují značku a zvyšují povědomí o ní mezi uživateli. Pro tvůrce obsahu je proto velmi důležité postihovat ve svých příspěvcích relevantní zajímavá témata, která lidé ochotně dále sdílejí se svými přáteli. Na špici oblíbenosti se drží jednoduché návody.

Nezáleží na tom, zda vytváříte obsahová nebo jen reklamní videa. Důležité je nezaspat, naskočit na aktuální vlnu a vzestup online videí využít. Dát o sobě vědět na YouTube a dalších videokanálech je pro marketéra každé značky doslova povinností – a to nejen pro letošní rok.