Psát je snadné, zaujmout umí málokdo

Email marketing

Psát je snadné, zaujmout umí málokdo

Lámete si hlavu s tím, jak docílit toho, že si klienti budou vaše texty či e-maily číst se zájmem a neskončí v hromadě nevyžádané pošty? Chcete vaše produkty či služby nabízet efektivně, ale zároveň neposílat deset nabídek týdně? Nejste v tom sami, s touto problematikou se setkává mnoho z nás. A my jsme se s tímto problémem rozhodli bojovat. V čem tkví ono kouzlo textů, které prodávají?

  • Tereza Kramlová
  • Autor

  • Tereza Kramlová

Slova. Denně jich každý z nás vysloví a napíše neuvěřitelné množství. Známe ale opravdu jejich skutečný význam a sílu? Možná si teď ťukáte na čelo a říkáte si, že samozřejmě znáte význam slov, které používáte. Ovšem spousta z nás už nepomýšlí na to, že každý člověk vnímá jednotlivá slova trošku jinak. Za celý život se člověku v mozku nahromadí obrovská databáze slov. Z dětství, ze školy, z práce, z filmů, z komunikace s přáteli… A ačkoli primární význam slov zůstává stejný, každý z nás ho má spojený s jinou situací, tudíž i jeho vnímání může být u jednotlivců odlišné.

Na tuto skutečnost bychom měli pamatovat nejen při mluveném projevu, ale především při tom psaném. Jak se říká „Co je psáno, to je dáno“. Slova, která jsou napsaná, mají mnohdy větší sílu než ta, která jen prolétnou vzduchem při rozhovoru.
Když si uvědomíme skutečnou sílu slov, může nám to posloužit jako výborný nástroj marketingu. Pojďme se společně podívat, co nám přináší správné používání psaných slov v marketingovém světě.

1) Mluvte jazykem vaší cílové skupiny

Nejdůležitější je samozřejmě určit si svou cílovou skupinu. Toho můžete docílit například rozesláním krátkých dotazníků. Díky následné analýze odpovědí se vám bude mnohem snáze komunikovat, protože budete mít již nějakou představu o tom, kdo je na druhé straně.

Ukažme si to na příkladu s obyčejným tvarohem. Pokud budete chtít zaujmout širší skupinu lidí, kteří sportují, vyzdvihněte především jeho výživové vlastnosti (bohatý zdroj bílkovin, které napomáhají růstu svalů…) a použijete slova, která tato cílová skupina podvědomě vyhledává (výživa, sport, zdravý životní styl, svaly...).

→ Předmět e-mailu či titulek článku: „10 fitness důvodů, proč jíst tvaroh“

Pokud se chcete zaměřit na skupinu maminek s malými dětmi, budete naopak produkt popisovat jako levnou a zdravou svačinu, která bude dětičkám chutnat a maminkám nezabere mnoho času. Neměli byste zapomenout používat slova jako děti, rychlá svačina, levně, zdraví dítěte, a nebojte se ani maminkovského slangu – tím se cílové skupině přiblížíte ještě více.

→Předmět e-mailu či titulek článku: „Tuhle rychlou sváču si vaše děti zamilují!“

Je to jednoduché, stačí pochopit princip – o zajímavosti textu nerozhoduje produkt, ale cílová skupina.

2) Vzbuďte zájem a zvědavost

Když zvolíte správná slova a formu textu, máte mnohem větší šanci, že váš článek zapůsobí tak, jak má – vzbudí zvědavost. Toho samozřejmě docílíte správnou formulací e-mailového předmětu či nadpisu článku, který se čtenáři objeví jako první. Tady přichází vaše šance, využijte ji!

„Navštivte náš taneční kurz“ vs. „Přijďte, bude to tanec!“

Který předmět vás více zaujal?

3) Buďte poslem dobrých zpráv

Nemusíte rozesílat vtipy či humorné anekdoty. Stačí zapojit svou fantazii a texty psát originálně, hravě a hlavně s úmyslem zlepšit příjemci den. Pokud zasíláte nabídkové e-maily s vaším produktem či službou, nepopisujte pouze vlastnosti. Nechte čtenáře vžít se do situace, ze které sám pozná, že tahle věc mu prostě zlepší život!

Je přece rozdíl mezi „Naše brýle vám budou slušet“ a „Brýle nemusejí být růžové, abyste viděli krásně“.

4) Zaujměte. Dlouhodobě!

Pokud spojíte všechny předchozí body, vznikne zajímavý a čtivý text. A to příjemci rozhodně ocení. Jakmile uvidí váš článek nebo příchozí e-mail, rádi si ho přečtou. A proč? Protože je od vás! Protože vědí, že vaše e-maily a texty je neobtěžují, ale naopak jim zpříjemní den nebo přinesou zajímavé informace. Z toho plynou spokojení zákazníci. A jak je známo, spokojený zákazník dělá nejlepší reklamu a také aktivně nakupuje vámi nabízené zboží.

Možná se vám zdá, že při psaní musíte myslet na spoustu věcí, aby byl text efektivní. Věřte, že pokud to párkrát zkusíte, již automaticky si budete dávat pozor na tyto důležité principy. A především, psaní patří mezi umění a umění nikdy nemůže být stejné. Proto využijte tyto rady podle sebe a řiďte se především vaším citem. Poté bude každý text originál. A o to přece jde!