Na základě těchto a dalších podobných otázek jsem připravil tento článek, ve kterém se chci s vámi podělit o naše několikaleté zkušenosti v této oblasti.
Jak se orientovat ve statistikách e-mailových kampaní a co jednotlivá čísla znamenají
Nejprve se pojďme podívat na to, co jednotlivá čísla, které v našem systému v rámci statistik e-mailových kampaní sledujeme, znamenají.
Blacklistování e-mailových adres
Dříve než to uděláme, rád bych se ještě zastavil u vysvětlení pojmu „Blacklistován“. Jak jste si již všimli, v kontaktech existuje sloupec „Blacklistován“. Hodnota je „Ano“ nebo „Ne“. Hodnota „Ano“ znamená, že se u dané adresy vyskytl problém s doručováním e-mailů a není možné na tuto adresu v danou chvíli doručit e-mail.
Tento stav je buď trvalý, a to například v případě, že zjistíme, že daná adresa neexistuje, nebo je tento stav „dočasný“, a to znamená, že je tato konkrétní adresa zařazena na seznam blacklistovaných adres jen na určitou dobu a po jejím uplynutí zařadíme tuto adresu opět mezi adresy pro odesílání a pokusíme se na tuto adresu znovu doručit vaši další e-mailovou zprávu. Pokud zjistíme, že se nám to znovu nepodařilo, tato konkrétní e-mailová adresa se znova ocitá na blacklistu a je jí přidělena doba ve dnech, týdnech nebo měsících, po kterou na tomto seznamu přetrvá, než je znovu uvolněna pro další odesílání.
Pokud není možné doručit zprávu na danou konkrétní adresu opakovaně, a to například z důvodu plné schránky, dostává se tato adresa na náš blacklist opakovaně a tím je jí přidělována stále delší doba, po kterou na tomto seznamu setrvá.
Tento mechanismus je v našem systému zaveden hlavně z důvodu vaší ochrany před blacklistováním celé vaší domény na některém ze serverů, které vedou tyto seznamy. Jeden z důvodů, proč se na tomto seznamu ocitnete, je ten, že se neustále snažíte posílat e-maily na adresy, které neexistují nebo nefungují. Pokud je tato aktivita opakovaná, svět internetu se k tomu staví tak, že je toto odesílání roboticky zpracováváno bez ohledu na skutečnost, že doručování na některé e-mailové adresy není možné a začnou vás jako odesílatele penalizovat. A to i tím, že zařadí vaši doménu na blacklist a následně všechny vaše e-maily končí jako nedoručené nebo ve spamových schránkách vašich příjemců.
Metoda, kterou jsme zvolili, tomuto stavu efektivně předchází, a vy tak posíláte své e-maily pouze na adresy, které fungují.
Hodnoty ve statistikách e-mailových kampaní a jejich význam
Nyní již k vysvětlení hodnot, které najdete ve statistikách e-mailových kampaní.
Počet odeslaných e-mailů
Tento údaj znamená celkový počet e-mailů zařazených do e-mailové kampaně včetně adres, které jsou označeny jako blacklist (viz výše).
Počet doručených e-mailů
Tento údaj znamená počet skutečně doručených e-mailů vašim příjemcům.
Počet nedoručených e-mailů
Rozdíl mezi počtem odeslaných e-mailů a počtem doručených e-mailů je pak počet nedoručených adres. To jsou adresy, které najdete označeny jako „Blacklistován“ a dále se s nimi pracuje podle pravidel uvedených výše.
Počet otevřených e-mailů celkem
Toto číslo znamená celkový počet otevření vašich e-mailových zpráv. Pokud někdo otevřel zprávu opakovaně, bude v tomto čísle započítán několikrát. Pokud tedy odešlete například 100 e-mailů, které někdo otevře vícekrát než jen jednou, pak toto číslo bude větší než celkový počet doručených zpráv.
Počet otevřených e-mailů unikátně
Toto číslo znamená, kolikrát byl váš e-mail otevřen unikátně, tj. konkrétními příjemci bez ohledu na to, kolikrát ho daný příjemce otevřel. Pokud by tedy váš e-mail otevřeli všichni příjemci, kteří ho obdrželi, pak se toto číslo bude rovnat počtu doručených e-mailů.
Počet unikátních prokliků
Toto číslo ukazuje počet příjemců, kteří klikli na jeden nebo více odkazů jednou nebo vícekrát. Jednoduše je to počet příjemců, kteří alespoň jednou klikli na jakýkoli odkaz v e-mailu. Níže ve statistikách pak můžete vidět detailní pohled a informace o příjemcích rozdělených podle toho, na který odkaz ve vašem e-mailu klikli. Pokud někdo klikne na všechny odkazy ve vašem e-mailu, bude na každém ze seznamů vedle jednotlivého odkazu.
Počet sdílení nebo prokliků na sociální média
Toto číslo znamená počet příjemců, kteří klikli na ikonu sociálních médií, webu nebo na ikonu pro odeslání e-mailu. .
Počet odhlášených
Zde vidíte počet a seznam příjemců, kteří se odhlásili z odběru vašich e-mailových kampaní.
Tolik stručně k číslům, které můžete vidět. Na stránce se statistikami také uvidíte procentuální vyjádření jednotlivých hodnot k celkovému množství odeslaných e-mailů a výkonnost vaší kampaně vzhledem k jednotlivým skupinám (štítkům).
Jak tedy nahlížet na výsledky a co od e-mailových kampaní očekávat z hlediska čísel?
Abychom vám lépe demonstrovali, jak se dnes u nás i ve světě vyvíjí počet otevřených e-mailů, nedoručených e-mailů, prokliků a počet odhlášených uživatelů podle specifických oborů podnikání, našli jsme pro vás níže uvedenou tabulku, ve které můžete vidět jednotlivé hodnoty rozděleny právě pro různé obory podnikání.
Hodnoty byly pořízeny jedním z největších poskytovatelů e-mailingových služeb na světě. Podívejte se, jak je na tom váš obor a porovnejte si hodnoty v tabulce níže s vlastními statistikami.
Obor podnikání |
Open Rate | Click Rate | Nedoručeno (Soft Bounce) | Nedoručeno (Hard Bounce) | SPAM | Odhlášení |
Neuvedeno | 21.09% | 2.61% | 0.61% | 0.39% | 0.012% | 0.23% |
Zemědělství a stravování |
23.12% | 2.69% | 0.57% | 0.36% | 0.012% | 0.29% |
Arichitektura a stavebnictví |
23.13% | 2.55% | 1.39% | 0.91% | 0.014% | 0.35% |
Umění a umělci |
26.03% | 2.66% | 0.57% | 0.34% | 0.012% | 0.29% |
Salony krásy a péče o tělo |
17.01% | 1.76% | 0.38% | 0.28% | 0.013% | 0.31% |
Obchod a finance |
20.47% | 2.59% | 0.63% | 0.46% | 0.010% | 0.21% |
Počítače a elektronika |
19.39% | 1.98% | 0.92% | 0.54% | 0.012% | 0.29% |
Stavebnictví | 21.01% | 2.03% | 1.38% | 0.98% | 0.018% | 0.40% |
Konzultace | 18.96% | 2.15% | 0.88% | 0.58% | 0.011% | 0.28% |
Kreativní služby a agentury |
21.59% | 2.51% | 1.02% | 0.70% | 0.012% | 0.37% |
Prodejny | 14.92% | 2.30% | 0.12% | 0.07% | 0.005% | 0.10% |
E-commerce | 15.66% | 2.07% | 0.31% | 0.19% | 0.011% | 0.24% |
Vzdělávání a trénínk |
21.80% | 2.48% | 0.54% | 0.37% | 0.009% | 0.20% |
Zábava a události |
20.41% | 2.19% | 0.48% | 0.32% | 0.009% | 0.28% |
Sázky | 18.47% | 3.15% | 0.42% | 0.42% | 0.013% | 0.14% |
Hry | 19.71% | 3.19% | 0.47% | 0.39% | 0.013% | 0.24% |
Úřady | 26.52% | 3.65% | 0.49% | 0.34% | 0.006% | 0.13% |
Zdraví a fitness |
20.06% | 2.18% | 0.41% | 0.33% | 0.013% | 0.37% |
Koníčky | 27.35% | 4.78% | 0.33% | 0.19% | 0.013% | 0.23% |
Dům a zahrada |
22.21% | 3.02% | 0.57% | 0.35% | 0.016% | 0.36% |
Pojištění | 20.99% | 2.09% | 0.75% | 0.72% | 0.016% | 0.25% |
Právo | 21.14% | 2.71% | 0.75% | 0.54% | 0.010% | 0.22% |
Ruční výroba | 20.51% | 2.18% | 1.30% | 0.83% | 0.015% | 0.35% |
Marketing a reklama |
16.48% | 1.74% | 0.71% | 0.47% | 0.010% | 0.26% |
Média a vydavatelství |
21.92% | 4.55% | 0.29% | 0.15% | 0.005% | 0.12% |
Zdravotnictví | 21.09% | 2.25% | 0.69% | 0.59% | 0.015% | 0.29% |
Mobilní telefony |
18.41% | 1.98% | 0.61% | 0.48% | 0.011% | 0.34% |
Hudba a umělci |
21.80% | 2.68% | 0.55% | 0.33% | 0.011% | 0.28% |
Neziskové organizace |
24.11% | 2.57% | 0.50% | 0.35% | 0.009% | 0.20% |
Léky | 18.95% | 2.39% | 0.69% | 0.55% | 0.010% | 0.20% |
Foto a video | 22.99% | 2.90% | 0.72% | 0.47% | 0.014% | 0.40% |
Politici | 22.30% | 2.13% | 0.43% | 0.31% | 0.013% | 0.21% |
Profesionální služby |
20.77% | 2.39% | 0.90% | 0.61% | 0.012% | 0.30% |
Public Relations |
20.21% | 1.63% | 0.72% | 0.46% | 0.007% | 0.19% |
Nemovitosti | 19.67% | 1.80% | 0.57% | 0.40% | 0.015% | 0.29% |
Personální agentury |
19.33% | 1.81% | 0.51% | 0.47% | 0.008% | 0.28% |
Náboženství | 25.33% | 2.92% | 0.24% | 0.15% | 0.007% | 0.13% |
Restaurace | 20.26% | 1.06% | 0.37% | 0.22% | 0.011% | 0.28% |
Maloobchody | 19.36% | 2.24% | 0.35% | 0.24% | 0.011% | 0.27% |
Sociální služby |
21.13% | 3.16% | 0.38% | 0.23% | 0.008% | 0.22% |
Software | 19.81% | 2.05% | 1.02% | 0.69% | 0.011% | 0.35% |
Sport | 23.77% | 2.88% | 0.44% | 0.31% | 0.010% | 0.28% |
Telekomunikace | 20.27% | 2.20% | 0.96% | 0.69% | 0.010% | 0.24% |
Cestování a doprava |
20.03% | 2.00% | 0.63% | 0.39% | 0.012% | 0.24% |
Zdroj: https://mailchimp.com/resources/email-marketing-benchmarks
Podívejte se, jaké nástroje pro email marketing najdete v Quandě.
Držím vám palce a přeji skvělé výsledky s vaším e-mail marketingem.