x
Můj email si otevřelo „jen“ 20 % lidí, kterým jsem ho poslal. Je to hodně nebo málo?

Email marketing

Můj email si otevřelo „jen“ 20 % lidí, kterým jsem ho poslal. Je to hodně nebo málo?

Před několika dny jsme překročili hranici 30 mil. odeslaných emailů z našeho marketingového systému Quanda. Stále častěji se také v posledních dnech blížíme hranici 100 tis. odeslaných emailů za jeden den a s růstem celkového počtu uživatelů našeho systému a s tím spojeným růstem celkového počtu odesílaných emailů, stále častěji dostáváme otázky typu: „Můj email otevřelo jen 20 % respondentů. Mám být spokojen nebo je to málo?“, „Proč na odkazy v emailu kliklo pouze 5 % lidí, není to málo?“ nebo „Proč se vždy někdo odhlásí, jak tomu mám předejít?“

  • Jan Spáčil
  • Autor

  • Jan Spáčil

 Na základě těchto a dalších podobných otázek jsem připravil tento článek, ve kterém se chci s vámi podělit o naše několikaleté zkušenosti v této oblasti.

Jak se orientovat ve statistikách e-mailových kampaní a co jednotlivá čísla znamenají

Nejprve se pojďme podívat na to, co jednotlivá čísla, které v našem systému v rámci statistik e-mailových kampaní sledujeme, znamenají.

Blacklistování e-mailových adres

Dříve než to uděláme, rád bych se ještě zastavil u vysvětlení pojmu „Blacklistován“. Jak jste si již všimli, v kontaktech existuje sloupec „Blacklistován“. Hodnota je „Ano“ nebo „Ne“. Hodnota „Ano“ znamená, že se u dané adresy vyskytl problém s doručováním e-mailů a není možné na tuto adresu v danou chvíli doručit e-mail.
Tento stav je buď trvalý, a to například v případě, že zjistíme, že daná adresa neexistuje, nebo je tento stav „dočasný“, a to znamená, že je tato konkrétní adresa zařazena na seznam blacklistovaných adres jen na určitou dobu a po jejím uplynutí zařadíme tuto adresu opět mezi adresy pro odesílání a pokusíme se na tuto adresu znovu doručit vaši další e-mailovou zprávu. Pokud zjistíme, že se nám to znovu nepodařilo, tato konkrétní e-mailová adresa se znova ocitá na blacklistu a je jí přidělena doba ve dnech, týdnech nebo měsících, po kterou na tomto seznamu přetrvá, než je znovu uvolněna pro další odesílání.

Pokud není možné doručit zprávu na danou konkrétní adresu opakovaně, a to například z důvodu plné schránky, dostává se tato adresa na náš blacklist opakovaně a tím je jí přidělována stále delší doba, po kterou na tomto seznamu setrvá.

Tento mechanismus je v našem systému zaveden hlavně z důvodu vaší ochrany před blacklistováním celé vaší domény na některém ze serverů, které vedou tyto seznamy. Jeden z důvodů, proč se na tomto seznamu ocitnete, je ten, že se neustále snažíte posílat e-maily na adresy, které neexistují nebo nefungují. Pokud je tato aktivita opakovaná, svět internetu se k tomu staví tak, že je toto odesílání roboticky zpracováváno bez ohledu na skutečnost, že doručování na některé e-mailové adresy není možné a začnou vás jako odesílatele penalizovat. A to i tím, že zařadí vaši doménu na blacklist a následně všechny vaše e-maily končí jako nedoručené nebo ve spamových schránkách vašich příjemců.
Metoda, kterou jsme zvolili, tomuto stavu efektivně předchází, a vy tak posíláte své e-maily pouze na adresy, které fungují.

Hodnoty ve statistikách e-mailových kampaní a jejich význam

Nyní již k vysvětlení hodnot, které najdete ve statistikách e-mailových kampaní.

Počet odeslaných e-mailů
Tento údaj znamená celkový počet e-mailů zařazených do e-mailové kampaně včetně adres, které jsou označeny jako blacklist (viz výše).

Počet doručených e-mailů
Tento údaj znamená počet skutečně doručených e-mailů vašim příjemcům.

Počet nedoručených e-mailů
Rozdíl mezi počtem odeslaných e-mailů a počtem doručených e-mailů je pak počet nedoručených adres. To jsou adresy, které najdete označeny jako „Blacklistován“ a dále se s nimi pracuje podle pravidel uvedených výše.

Počet otevřených e-mailů celkem
Toto číslo znamená celkový počet otevření vašich e-mailových zpráv. Pokud někdo otevřel zprávu opakovaně, bude v tomto čísle započítán několikrát. Pokud tedy odešlete například 100 e-mailů, které někdo otevře vícekrát než jen jednou, pak toto číslo bude větší než celkový počet doručených zpráv.

Počet otevřených e-mailů unikátně
Toto číslo znamená, kolikrát byl váš e-mail otevřen unikátně, tj. konkrétními příjemci bez ohledu na to, kolikrát ho daný příjemce otevřel. Pokud by tedy váš e-mail otevřeli všichni příjemci, kteří ho obdrželi, pak se toto číslo bude rovnat počtu doručených e-mailů.

Počet unikátních prokliků
Toto číslo ukazuje počet příjemců, kteří klikli na jeden nebo více odkazů jednou nebo vícekrát. Jednoduše je to počet příjemců, kteří alespoň jednou klikli na jakýkoli odkaz v e-mailu. Níže ve statistikách pak můžete vidět detailní pohled a informace o příjemcích rozdělených podle toho, na který odkaz ve vašem e-mailu klikli. Pokud někdo klikne na všechny odkazy ve vašem e-mailu, bude na každém ze seznamů vedle jednotlivého odkazu.

Počet sdílení Facebook
Toto číslo znamená počet příjemců, kteří klikli na ikonu sdílení obsahu vašeho e-mailu na Facebooku.

Počet sdílení Google+
Toto číslo znamená počet příjemců, kteří klikli na ikonu sdílení obsahu vašeho e-mailu ve službě Google+.

Počet sdílení Twitter
Toto číslo znamená počet příjemců, kteří klikli na ikonu sdílení obsahu vašeho e-mailu na Twitteru.

Počet odhlášených
Zde vidíte počet a seznam příjemců, kteří se odhlásili z odběru vašich e-mailových kampaní.

Tolik stručně k číslům, které můžete vidět. Na stránce se statistikami také uvidíte procentuální vyjádření jednotlivých hodnot k celkovému množství odeslaných e-mailů a výkonnost vaší kampaně vzhledem k jednotlivým skupinám (štítkům).

Jak tedy nahlížet na výsledky a co od
e-mailových kampaní očekávat z hlediska čísel?

Abychom vám lépe demonstrovali, jak se dnes u nás i ve světě vyvíjí počet otevřených e-mailů, nedoručených e-mailů, prokliků a počet odhlášených uživatelů podle specifických oborů podnikání, našli jsme pro vás níže uvedenou tabulku, ve které můžete vidět jednotlivé hodnoty rozděleny právě pro různé obory podnikání.

Hodnoty byly pořízeny z 200 000 000 odeslaných e-mailů jedním z největších poskytovatelů e-mailingových služeb na světě. Podívejte se, jak je na tom váš obor a porovnejte si hodnoty v tabulce níže s vlastními statistikami.

Obor podnikání Otevřené e-maily Nedoručené e-maily Prokliky (CTR) Odhlášení příjemci
Asociace 22,22 % 10,09 % 10,25 % 0,12 %
Cestování a turistika 18,18 % 10,17 % 10,61 % 0,22 %
Doprava 19,34 % 9,44 % 12,65 % 0,32 %
Drobné služby (úklid, fotograf apod.) 19,56 % 9,86 % 12,08 % 0,33 %
Franšízy 15,50 % 9,99 % 7,67 % 0,33 %
Galerie a muzea 24,66 % 10,39 % 10,22 % 0,24 %
Hotely a ubytovací zařízení 20,27 % 9,60 % 10,00 % 0,44 %
Kancelářské potřeby 15,12 % 6,41 % 9,96 % 0,21 %
Komunikace 16,82 % 8,57 % 17,28 % 0,12 %
Maloobchodní prodej 18,01 % 6,95 % 13,99 % 0,21 %
Marketingové, PR a další agentury 13,18 % 9,89 % 11,15 % 0,15 %
Nemovitosti 17,49 % 12,79 % 9,82 % 0,22 %
Neziskové a umělecké organizace 21,88 % 9,11 % 8,71 % 0,21 %
Neziskové členské organizace 22,88 % 10,50 % 10,92 % 0,16 %
Neziskové náboženské organizace 25,01 % 7,64 % 9,19 % 0,11 %
Neziskové organizace ostatní 22,66 % 10,04 % 11,33 % 0,19 %
Neziskové organizace pečující o lidi 23,07 % 9,37 % 12,46 % 0,26 %
Neziskové vzdělávací organizace 24,97 % 8,52 % 11,68 % 0,20 %
Odborné a profesionální služby 16,30 % 10,13 % 11,52 % 0,26 %
Ostatní 18,63 % 9,48 % 14,70 % 0,20 %
Plánování oslav a událostí 17,33 % 10,43 % 11,10 % 0,26 %
Poradenské služby a konzultace 14,92 % 10,72 % 10,59 % 0,20 %
Právní služby 20,55 % 12,17 % 11,19 % 0,25 %
Restaurace, kavárny, bary 19,02 % 9,90 % 5,89 % 0,30 %
Řemesla 24,28 % 6,20 % 20,55 % 0,16 %
Salóny a lázně 17,85 % 12,51 % 6,26 % 0,38 %
Služby a produkty pro podnikatele 14,32 % 9,04 % 11,49 % 0,19 %
Sport a rekreace 19,70 % 9,19 % 11,89 % 0,25 %
Státní úřady a služby 23,89 % 9,21 % 13,23 % 0,17 %
Technologie 15,93 % 12,24 % 10,47 % 0,25 %
Účetnictví a finanční poradenství 15,56 % 9,87 % 12,04 % 0,18 %
Vydavatelství 18,26 % 9,41 % 20,88 % 0,12 %
Výroba a distribuce 19,40 % 11,49 % 12,00 % 0,27 %
Vzdělávání a služby 20,53 % 8,98 % 12,59 % 0,18 %
Webové stránky vývoj a výroba 16,58 % 8,25 % 15,25 % 0,15 %
Zábavní průmysl (filmy, hudba…) 16,37 % 8,44 % 10,27 % 0,18 %
Zdravotnictví–služby 18,29 % 10,06 % 11,19 % 0,32 %

Zdroj: https://www.myworkset.com/blog/is-your-email-open-and-click-rate-normal

Podívejte se, jaké nástroje pro e-mail marketing najdete v systému Quanda.

Držím vám palce a přeji skvělé výsledky s vaším e-mail marketingem.

 

Diskuze