Jak napsat předmět e-mailu. Detailní průvodce, který nebudete chtít, aby četla vaše konkurence.

Email marketing

Jak napsat předmět e-mailu. Detailní průvodce, který nebudete chtít, aby četla vaše konkurence.

Jedna z klíčových věcí při rozesílání e-mailů je docílit toho, aby příjemce vašeho e-mailu tento e-mail otevřel a přečetl. Předmět vašeho e-mailu je jedna z prvních věcí, kterou si příjemce zprávy přečte. Pokud se vám podaří vytvořit takový předmět e-mailu, který přiměje adresáta tento váš e-mail otevřít a přečíst, máte vyhráno.

  • Jan Spáčil
  • Autor

  • Jan Spáčil

Vaši zákazníci dostávají mnoho e-mailů každý den. Mnoho z těchto e-mailů vůbec neotevřou a rovnou je vymažou. Důvod může být takový, že daný e-mail obsahuje pochybný předmět, který vypadá jako spam (nevyžádaný e-mail), snaží se hned něco prodat nebo působí jako nátlak, je nezajímavý nebo nudný.

Vaším prvním úkolem je tedy vytvořit takový předmět e-mailu, kterým docílíte toho, že adresát váš e-mail okamžitě po jeho obdržení nevymaže.

 

Jak napsat předmět e-mailu

Přečtěte si 8 způsobů a 4 tipy, jak napsat předmět e-mailu a co nejlépe ho vyladit. Chcete konkrétní příklady, které můžete hned použít? Vyplňte e-mail a my Vám je obratem zašleme!

 

Položte otázku

Jeden z nejlepších způsobů, jak získat pozornost, je položit otázku. Položte otázku, která má vztah k lidem, se kterými komunikujete. Lidé jsou zvědaví a budou se snažit najít odpověď na otázku, kterou jste jim položili. Otevřou váš e-mail a odpověď budou hledat právě zde. Pokud použijete tento typ předmětu, vždy se ujistěte, že lidé najdou ve vašem e-mailu na tuto otázku odpověď.

Příklady takových předmětů vám rádi zašleme na e-mail, stačí vyplnit formulář.

Začněte slovem „Jak”

Když svůj e-mail začnete slovem „Jak“, okamžitě útočíte na zvědavost lidí, kterým e-mail posíláte. Kdo by nechtěl být efektivnější, úspěšnější, krásnější, bohatší atd. Pozor jen na to, aby předmět e-mailu nebyla ta nejzajímavější věc ze všeho, co posíláte. Pokud nalákáte příjemce vašich e-mailů na návody, postupy nebo tipy, ujistěte se, že tomu odpovídá i další obsah. Sebekriticky se podívejte na obsah e-mailu, popřípadě obsah přistávací stránky, a ujistěte se, že lidem dáváte skutečně hodnotnou věc.

Podle předmětu e-mailu si totiž lidé nastavují svá očekávání.

A když je zklamete, nezapomenou na to. Vzpomínáte si, jak jste se cítili při návštěvě kina, kam jste vyrazili na základě ukázky, kterou jste před časem viděli, a na konci filmu jste si uvědomili, že ta ukázka byla to nejzajímavější? Moje kamarádka si nedávno na e-mail stáhla zaručené tipy, jak zhubnout. Vypadalo to skvěle až do chvíle, než přišel e-mail. V něm pak bylo stručně řečeno toto: „Méně jezte a více se hýbejte.“ Určitě je to pravda, ale očekávání bylo jiné. Odhlásila se a už nikdy další e-maily od této firmy nechce ani vidět. 

Příklady takových předmětů vám rádi zašleme na e-mail, stačí vyplnit formulář.

Použijte kontroverzi

Využijte kontroverzi, tedy protichůdné názory týkající se témat, o kterých víte, že vaše příjemce budou zajímat. Tento způsob opět útočí na lidskou zvědavost a touhu přijít věcem „na kloub“. Kde je pravda? Jak to vlastně je? To jsou otázky, které lidi napadnou, když si přečtou takový předmět e-mailu, a budou chtít znát odpověď.

Příklady takových předmětů vám rádi zašleme na e-mail, stačí vyplnit formulář.

Napište „to, co to je“

Často nejlépe funguje, když jednoduše hned v předmětu řeknete to, co chcete, aby se příjemce vašeho e-mailu dozvěděl. Pokud vás příjemce zná, přímočarý a jednoduchý předmět častokrát udělá dobrou službu. 

Příklady takových předmětů vám rádi zašleme na e-mail, stačí vyplnit formulář.

Peníze a velká jména

Pokud se vám podaří do předmětu dostat peníze, anebo nějaké známé velké jméno, jste na dobré cestě k přečtení celého vašeho e-mailu. Závratné sumy, jména známých osobností nebo velkých firem vždy přitahovaly pozornost a přitahují ji stále. Možnost snadněji vydělat peníze, nebo o ně nepřijít, je stále silnou motivací otevřít váš e-mail a začíst se do jeho obsahu.

Použijte předmět s čísly

Tento typ předmětů si stále drží svou oblíbenost a používá se velmi často, a to nejen jako předmět e-mailů. Podívejte se na titulní stránky časopisů. Titulky s čísly se to tam jen hemží. Dobře se pamatují, dávají věcem systém a přehlednost. Věděli jste, že top je číslovka 10? 

Příklady takových předmětů vám rádi zašleme na e-mail, stačí vyplnit formulář.

Vzbuďte zvědavost

Vytvořit tento typ předmětu vyžaduje trochu kreativity. Když to uděláte dobře, okamžitě zvýšíte zvědavost lidí, kterým e-maily posíláte. Nezapomeňte tuto zvědavost „ukojit“ a zveřejnit příslušné informace v rozsahu a kvalitě, které odpovídají takto atraktivnímu předmětu e-mailu. 

Příklady takových předmětů vám rádi zašleme na e-mail, stačí vyplnit formulář.

Vytvořte nevyhnutelnost

Pokud se vám podaří navodit situaci, ve které lidé cítí nutkání něco udělat, podařilo se vám u nich vytvořit něco, čemu říkáme nevyhnutelnost. Ta může být skutečná, nebo jen v rovině vašeho přání. Když lidem napíšete, aby udělali něco ihned, je to pouze vaše přání. Pokud však tuto naléhavost doplníte o konkrétní termín a možnost něco získat, podaří se vám vytvořit nevyhnutelnost reálnou. Tímto způsobem nepřesvědčíte někoho, kdo danou věc nechce a nepotřebuje, aby si ji koupil. Ale ti, kteří danou věc chtějí nebo o ni uvažují, ale s nákupem váhají, na ty to platit bude. 

Příklady takových předmětů vám rádi zašleme na e-mail, stačí vyplnit formulář.

 

"Vyzkoušejte Quandu na 14 dnů zdarma až s 200 kontakty."

Vyzkoušet zdarma

 

4 tipy, jak předmět e-mailu ještě více vyladit

Personalizace

Čím více bude mít příjemce vašeho e-mailu pocit, že mluvíte přímo k němu, tím efektivnější vaše komunikace bude. Váš předmět e-mailu můžete rozšířit o oslovení. Když lidé dostanou e-mail, v jehož předmětu je jejich jméno, ze zvědavosti takový e-mail téměř vždy okamžitě otevřou. Pokud použijete personalizaci, vyhněte se nesprávným tvarům oslovení. Předmět: „Speciální nabídky vám na míru Petr“ bude asi spíše k smíchu, než že by vám pomohl s otevřením e-mailu. Proto vždy používejte oslovení v gramaticky správném tvaru a podle toho, komu e-mail adresujete, zvolte příjmení nebo křestní jméno.
S personalizací to nepřehánějte. Pokud příjemci vašich e-mailů očekávají, že jim budete vykat a oslovovat je pomocí příjmení, vyhněte se tykání a příliš žoviálnímu způsobu komunikace. V cestovní kanceláři pro seniory určitě nepochodíte s předmětem typu: „Čau Marie, jak je? Co takhle nějaký zajímavý trip za cool cenu?“ Připojuji několik příkladů. Místo „x“ si můžete doplnit číslo a místo slova v závorce si doplňte to, co se týká vašeho podnikání a oblasti zájmů lidí, kterým e-mail posíláte.

  • „Pane Novotný, přihlaste se ještě dnes. Zbývají poslední 2 volná místa.“
  • „Pospěšte si Martino, výprodej s 50% slevami končí dnes o půlnoci.“
  • „Paní Volná, také nestíháte? X způsobů, jak si zjednodušit (činnost).“

Nezapomeňte na: „Je uvnitř něco pro mě?“

Když člověk dostane e-mail, jako první udělá to, že se zeptá sám sebe: „Je v tomto e-mailu něco pro mě?“, „Co z toho budu mít já?“ V tuto chvíli se rozhodne, zda váš e-mail otevře, odloží na později nebo vymaže. Pokud tedy předmět neobsahuje něco, co příjemce přesvědčí, že se vyplatí e-mail otevřít a věnovat mu svůj drahocenný čas, volba, co dál s e-mailem, je jasná.

Žádné triky nebo finty

Váš hlavní úkol při rozesílání hromadných e-mailů je docílit toho, aby příjemce otevřel i ten další e-mail.
Pokud příjemce vašeho e-mailu zmanipulujete k tom, aby váš e-mail otevřel, a ten je jeho obsahem nakonec zklamán nebo rozhořčen, příště to budete mít o to těžší. A pokud to vašim příjemcům uděláte opakovaně, odhlásí se a vy ztratíte možnost být s nimi v komunikaci. Tvořte kreativní předměty, které lidem pomohou dostat se k informacím, které posíláte, ne ale za každou cenu.

Nezapomeňte na A/B testování

A/B testování je moderní typ automatické e-mailové kampaně, který vám pomůže vyladit předmět e-mailu (a nejen to). Předmět vašeho e-mailu tak můžete testovat v reálném čase na skutečných příjemcích. Jak to funguje? Vytvoříte e-mail včetně jeho předmětu. Této verzi budeme říkat verze A. Následně e-mail zkopírujete a vznikne verze B. V této verzi (B) změníte pouze předmět. Jinak celý e-mail necháte totožný s verzí A. Vyberete si testovací skupinu příjemců a nastavíte, podle čeho se má vybrat vítězná varianta e-mailu. V tomto případě se vítězná varianta vybere podle % otevření, jelikož předmět e-mailu ovlivňuje zejména tuto statistiku. Quanda se pak o vše už postará sama. Na náhodně zvolené dvě skupiny příjemců rozešle testovací e-maily a po uplynutí nastaveného času určeného ke sběru statistik automaticky vyhodnotí vítěznou variantu, a tu pak odešle zbývajícímu počtu příjemců. V reálném čase tak můžete vidět, který předmět byl účinnější, a najít slova a kombinace slov, které na vaše zákazníky nejvíce fungují. Je to vzrušující hra, která vás bude nejen bavit, ale velmi pozitivně ovlivní výsledky vašich e-mailů.

Bez ohledu na to, jaký způsob zvolíte, vytvoření dobrého předmětu se vyplatí věnovat čas a vše důkladně otestovat.

Držím vám palce!

Jan Spáčil