x
8 chyb, které ohrožují míru prokliku vašeho newsletteru

Email marketing

8 chyb, které ohrožují míru prokliku vašeho newsletteru

Kouzelnou formulkou při měření úspěšnosti newsletteru je míra prokliku. Podívejte se, jaké kroky můžete podniknout, abyste své metriky vylepšili.

  • Denisa Kmeťová
  • Autor

  • Denisa Kmeťová

CTR, míra prokliků Quanda

Proč je míra prokliku (CTR – click-through rate) tak důležitou metrikou v e-mailovém marketingu? Dává nejlepší odpověď na to, jak čtenáři interagují s vaším obsahem. Někteří marketéři jásají, když v analýzách vidí vysokou míru otevření (tj. procento lidí, kterým byl váš e-mail doručen a oni jej otevřeli). To ale může být předčasná radost. Řada lidí e-mail bezmyšlenkovitě rozklikne na mobilu, nebo je zaujme chytlavý předmět vašeho e-mailu, ale obsah už ne.

Ostře sledovaná míra prokliku vypoví o efektivitě newsletteru více. Je to procentuální poměr mezi celkovým počtem zobrazení newsletteru a počtem prokliků. A o ty jde především. Proto také nikoho netěší, když CTR nestoupá, nebo ještě hůř – klesá. Jednou z častých příčin bývá to, když se newsletter tvoří stylem „o nás pro nás“, místo abychom se zaměřili na to, jaký druh obsahu ve svých e-mailových schránkách skutečně chtějí naši čtenáři. Neatraktivní newsletter pak nepřináší žádný efekt – negeneruje návštěvnost, kontakty ani neprodává vaše služby a produkty.

Jak docílit toho, aby obsah čtenáře zaujal a dovedl je na váš web? Toto jsou nejběžnější chyby, které podrážejí vašemu newsletteru nohy a snižují míru prokliku.

 

Příliš tlačit na pilu

Bez ohledu na obor podnikání existuje jeden spolehlivý způsob, jak rychle odradit své publikum a ztratit odběratele newsletteru. Stačí pravidelně rozesílat e-maily, které neobsahují nic jiného než propagaci vašich služeb a produktů.

Výprodej

Nikdo nemá rád tvrdou prodejní „masáž“, tak na to pamatujte při návrhu koncepce. Vytyčte si jednoduchý cíl: Být svým odběratelům užiteční a nápomocní.

Výprodej

Vyladěný styl komunikace, užitečné rady a promyšlený obsah, to je správná cesta. U příjemců vám vybuduje důvěru, a tak je nakonec proměníte i ve své zákazníky.

Výprodej

 

Není cítit „člověčina“

Lidé jsou dnes vybíraví a jejich doručená pošta je obvykle newslettery zahlcena. Pokud z e-mailu na první pohled čiší, že jim do schránky dorazil v rámci hromadného neosobního rozesílání, nemá moc šancí utrhnout si pozornost. Pravděpodobně ho budou ignorovat, případně rovnou skončí v koši.

To nejmenší, co proti tomu lze udělat, je odesílat zpravodaje skutečnou osobou ze skutečné e-mailové adresy a zapomenout na anonymní info@firmaxy.cz. Lidé chtějí komunikovat zase s lidmi, ne s automaty.

newsletter Quanda

Důvěru publika si získávají newslettery, které mají duši. Takové, za kterými je cítit člověk. Při plánování obsahové strategie nemusíte vždy sázet na jistotu. Trochu se odpíchněte od země a nebojte se přihodit vtip nebo přidat jako bonus osobní poznámku či zkušenost.

Využijte sílu příběhů a vyprávějte nejlépe své vlastní.

Protože to je to, co lidé chtějí – abyste byli autentičtí. Pak můžete s radostí sledovat jejich rostoucí zapojení, vyšší míru prokliku a možná i milé osobní odpovědi.

 

Podceňovat personalizaci

Jak už bylo výše řečeno, nejlepší způsob komunikace je mezi lidmi. Zvlášť když se jedná o e-mailový newsletter. Váš hlavní úkol tedy je, dát čtenáři pocit, že obsah je přizpůsoben tak, aby vyhovoval právě jemu. Základní, dnes už zažitý krok je používat v oslovení jméno adresáta.

To samo o sobě ale nestačí. Je na místě využít všechny možnosti marketingové automatizace a vytvářet inteligentní obsah.

Personalizace Quanda

V něm odkazujte na byznys konkrétního uživatele nebo odvětví, ve kterém podniká, můžete zkusit zacílit i na jeho zájmy. Čím více informací o svých odběratelích v systému máte, tím pokročilejší personalizaci sdělení si pak můžete dovolit.

Obsah šitý na míru je vždy vstřícný krok směrem ke čtenáři, kterým mu dáte jasně najevo, že vám na něm záleží.

 

Ignorovat mobily!

Není to žádná novinka, přesto si zaslouží připomenutí. Podpoříme to i statistikou. Podle nedávné zprávy společnosti HubSpot o stavu e-mailového marketingu v roce 2020 se 46 % všech otevření e-mailů odehrálo na mobilním zařízení. Tedy téměř polovina! To představuje obrovskou část vašeho potenciálního publika, proto je důležité používat nástroje, které vytváří responzivní e-maily.

náhled na mobilu Quanda

Pokud využíváte jako software pro e-mailový marketing Quandu, odpadají vám starosti – před distribucí si můžete zobrazit náhled newsletteru jak pro počítač, tak i pro mobilní zařízení. Nemáte-li tuto možnost, alespoň si jednoduše pošlete testovací e-mail a ujistěte se, že obsah newsletteru je i na mobilu dobře čitelný.

 

Vodopád slov

Určitě máte pro své odběratele spoustu užitečných informací, o které se s nimi v newsletterech chcete podělit. Nicméně si pamatujte, že příliš dlouhý text je může odradit.

Čtenáři stejně váš obsah jen „skenují“

Můžete připravovat zajímavá obchodní sdělení, ale je potřeba si přiznat – online čtenáři stejně váš obsah jen „skenují“, což znamená, že si všímají nadpisů, obrázků, bannerů, odkazů.

A na text samotný dojde až v poslední řadě, pokud je obsah dostatečně zaujme.

8 sekund. To je čas, po který průměrný člověk udrží pozornost u vašeho e-mailu.

Studie společnosti Microsoft zjistila, že průměrný člověk u vašeho e-mailu udrží pozornost pouhých osm sekund (což rozhodně nestačí na to, aby zvládl přečíst celé slohové cvičení).

Co z této informace pro své newslettery vyvodit?

Že méně je někdy více. Važte každé slovo, aby odběratel neztratil zájem dříve, než se dostane k podstatným informacím. Vždy se vyplatí rozdělit textový obsah na menší části, na kterých udržíme pozornost déle než na rozsáhlém jednolitém textu. Z členitých textů se také daleko snáze vstřebávají informace.

 

Zapomínat na vliv obrázků

Když už jsme se dotkli dělení textů, nemůžeme opomenout obrázky. I když musíte dodržovat firemní styl a tonalitu komunikace, neomezujte se jen na nákup snímků z fotobanky. Možná je to nejschůdnější cesta, ale neměl by to být jediný způsob, jak zajistíte vizuální stránku newsletterů.

Jan Spáčil Quanda

Autentické fotky nebo originální ilustrace dokážou zaujmout více. Zkuste zapojit do hry týmové fotky, karikatury, pro vhodná publika se nebojte přidat i gify atd. Váš newsletter se díky tomu vymaní z davu nezajímavých, přehlédnutelných konkurentů.

 

Nechávat čtenáře tápat

Toto je ověřené praxí – jakmile se člověk na webové stránce neorientuje, znejistí a začne tápat, tak ji prostě opustí. U newsletteru platí to samé.

Jedním z nejlepších způsobů, jak zlepšit míru prokliku, je poskytnout jasný další krok.

V tomto případě to znamená zajistit, aby bylo skutečně zřejmé, kam má čtenář kliknout. U každého e-mailu přemýšlejte, zda tak funguje. Vždyť je škoda přijít, byť o jediného člověka, kterého jste mohli přivést na svůj web.

Kromě toho je také velice důležité uvést důvod, proč by měl čtenář na tlačítko s výzvou k akci či hypertextový odkaz kliknout. Sdělte mu dostatečně jasně, co se stane, když se rozhodne to udělat, jaká může mít očekávání.

Nezáleží na tom, zda prodáváte automobily, reality nebo poradenské služby. Každé téma vašeho newsletteru vyvolá „doplňující“ otázky a vy získáte kladné body, když čtenáři rovnou poskytnete užitečné odkazy na další obsah, kde najde potřebné odpovědi. Například na to, u koho získá nejvýhodnější povinné ručení k novému vozu, jaký je další navazující krok v jeho vzdělávání či tipy na vychytávky, které mu ulehčí život při používání vašeho produktu.

 

Netestovat své odběratele

Vybrali jste pěknou šablonu, připravili zajímavý obsah a očekávali jste stoupající míru prokliku. Nezapomněli jste ale vyzkoušet, na co lidé ve vašich newsletterech reagují?

Pokud vám dělá starosti nízká míra prokliku, zkuste otestovat své odkazy. I taková zdánlivá drobnost může mít velký vliv. Používáte v newsletteru běžně tlačítka s CTA (Call to Action – výzva k akci) k přilákání lidí na váš web? Pak zkuste spustit variantu, kde místo toho bude přístup na web přes anchor text (hypertextový odkaz). A naopak – pokud běžně používáte textové odkazy, vyzkoušejte tlačítka CTA.

Možná nakonec zjistíte, že vám větší zapojení přinesla právě druhá varianta. V tomto směru se nedá paušalizovat, výsledek se liší publikum od publika, ale určitě se vyplatí to otestovat a zohlednit.

AB testování Quanda

V Quandě můžete využít funkci A/B testování, která vám na náhodně vybraném vzorku příjemců dá jasnou směrovku, která varianta je úspěšnější, a následně automaticky odešle vítěznou verzi vašeho e-mailu.

Zdroj: quanda.cz, impactbnd.com

 

Pokud se vám článek líbil, nechte nám komentář. Milujeme komentáře!

Držím vám palce!

Denisa Kmeťová
Firemní časopisy & tvorba obsahu

 

MOHLO BY VÁS TAKY ZAJÍMAT:

Jak napsat předmět emailu. Detailní průvodce, který nebudete chtít, aby četla vaše konkurence.

nebo

6 kroků, jak vytvořit dotazník

Diskuze