Můj email si otevřelo „jen“ 20 % lidí, kterým jsem ho poslal. Je to hodně nebo málo?

Email marketing

Můj email si otevřelo „jen“ 20 % lidí, kterým jsem ho poslal. Je to hodně nebo málo?

Před několika dny jsme překročili hranici 30 mil. odeslaných emailů z našeho marketingového systému Quanda. Stále častěji se také v posledních dnech blížíme hranici 100 tis. odeslaných emailů za jeden den a s růstem celkového počtu uživatelů našeho systému a s tím spojeným růstem celkového počtu odesílaných emailů, stále častěji dostáváme otázky typu: „Můj email otevřelo jen 20 % respondentů. Mám být spokojen nebo je to málo?“, „Proč na odkazy v emailu kliklo pouze 5 % lidí, není to málo?“ nebo „Proč se vždy někdo odhlásí, jak tomu mám předejít?“

  • Jan Spáčil
  • Autor

  • Jan Spáčil

 Na základě těchto a dalších podobných otázek jsem připravil tento článek, ve kterém se chci s vámi podělit o naše několikaleté zkušenosti v této oblasti.

Jak se orientovat ve statistikách e-mailových kampaní a co jednotlivá čísla znamenají

Nejprve se pojďme podívat na to, co jednotlivá čísla, které v našem systému v rámci statistik e-mailových kampaní sledujeme, znamenají.

Blacklistování e-mailových adres

Dříve než to uděláme, rád bych se ještě zastavil u vysvětlení pojmu „Blacklistován“. Jak jste si již všimli, v kontaktech existuje sloupec „Blacklistován“. Hodnota je „Ano“ nebo „Ne“. Hodnota „Ano“ znamená, že se u dané adresy vyskytl problém s doručováním e-mailů a není možné na tuto adresu v danou chvíli doručit e-mail.
Tento stav je buď trvalý, a to například v případě, že zjistíme, že daná adresa neexistuje, nebo je tento stav „dočasný“, a to znamená, že je tato konkrétní adresa zařazena na seznam blacklistovaných adres jen na určitou dobu a po jejím uplynutí zařadíme tuto adresu opět mezi adresy pro odesílání a pokusíme se na tuto adresu znovu doručit vaši další e-mailovou zprávu. Pokud zjistíme, že se nám to znovu nepodařilo, tato konkrétní e-mailová adresa se znova ocitá na blacklistu a je jí přidělena doba ve dnech, týdnech nebo měsících, po kterou na tomto seznamu přetrvá, než je znovu uvolněna pro další odesílání.

Pokud není možné doručit zprávu na danou konkrétní adresu opakovaně, a to například z důvodu plné schránky, dostává se tato adresa na náš blacklist opakovaně a tím je jí přidělována stále delší doba, po kterou na tomto seznamu setrvá.

Tento mechanismus je v našem systému zaveden hlavně z důvodu vaší ochrany před blacklistováním celé vaší domény na některém ze serverů, které vedou tyto seznamy. Jeden z důvodů, proč se na tomto seznamu ocitnete, je ten, že se neustále snažíte posílat e-maily na adresy, které neexistují nebo nefungují. Pokud je tato aktivita opakovaná, svět internetu se k tomu staví tak, že je toto odesílání roboticky zpracováváno bez ohledu na skutečnost, že doručování na některé e-mailové adresy není možné a začnou vás jako odesílatele penalizovat. A to i tím, že zařadí vaši doménu na blacklist a následně všechny vaše e-maily končí jako nedoručené nebo ve spamových schránkách vašich příjemců.
Metoda, kterou jsme zvolili, tomuto stavu efektivně předchází, a vy tak posíláte své e-maily pouze na adresy, které fungují.

Hodnoty ve statistikách e-mailových kampaní a jejich význam

Nyní již k vysvětlení hodnot, které najdete ve statistikách e-mailových kampaní.

Počet odeslaných e-mailů
Tento údaj znamená celkový počet e-mailů zařazených do e-mailové kampaně včetně adres, které jsou označeny jako blacklist (viz výše).

Počet doručených e-mailů
Tento údaj znamená počet skutečně doručených e-mailů vašim příjemcům.

Počet nedoručených e-mailů
Rozdíl mezi počtem odeslaných e-mailů a počtem doručených e-mailů je pak počet nedoručených adres. To jsou adresy, které najdete označeny jako „Blacklistován“ a dále se s nimi pracuje podle pravidel uvedených výše.

Počet otevřených e-mailů celkem
Toto číslo znamená celkový počet otevření vašich e-mailových zpráv. Pokud někdo otevřel zprávu opakovaně, bude v tomto čísle započítán několikrát. Pokud tedy odešlete například 100 e-mailů, které někdo otevře vícekrát než jen jednou, pak toto číslo bude větší než celkový počet doručených zpráv.

Počet otevřených e-mailů unikátně
Toto číslo znamená, kolikrát byl váš e-mail otevřen unikátně, tj. konkrétními příjemci bez ohledu na to, kolikrát ho daný příjemce otevřel. Pokud by tedy váš e-mail otevřeli všichni příjemci, kteří ho obdrželi, pak se toto číslo bude rovnat počtu doručených e-mailů.

Počet unikátních prokliků
Toto číslo ukazuje počet příjemců, kteří klikli na jeden nebo více odkazů jednou nebo vícekrát. Jednoduše je to počet příjemců, kteří alespoň jednou klikli na jakýkoli odkaz v e-mailu. Níže ve statistikách pak můžete vidět detailní pohled a informace o příjemcích rozdělených podle toho, na který odkaz ve vašem e-mailu klikli. Pokud někdo klikne na všechny odkazy ve vašem e-mailu, bude na každém ze seznamů vedle jednotlivého odkazu.

Počet sdílení nebo prokliků na sociální média
Toto číslo znamená počet příjemců, kteří klikli na ikonu sociálních médií, webu nebo na ikonu pro odeslání e-mailu. .

Počet odhlášených
Zde vidíte počet a seznam příjemců, kteří se odhlásili z odběru vašich e-mailových kampaní.

Tolik stručně k číslům, které můžete vidět. Na stránce se statistikami také uvidíte procentuální vyjádření jednotlivých hodnot k celkovému množství odeslaných e-mailů a výkonnost vaší kampaně vzhledem k jednotlivým skupinám (štítkům).

Jak tedy nahlížet na výsledky a co od e-mailových kampaní očekávat z hlediska čísel?

Abychom vám lépe demonstrovali, jak se dnes u nás i ve světě vyvíjí počet otevřených e-mailů, nedoručených e-mailů, prokliků a počet odhlášených uživatelů podle specifických oborů podnikání, našli jsme pro vás níže uvedenou tabulku, ve které můžete vidět jednotlivé hodnoty rozděleny právě pro různé obory podnikání.

Hodnoty byly pořízeny jedním z největších poskytovatelů e-mailingových služeb na světě. Podívejte se, jak je na tom váš obor a porovnejte si hodnoty v tabulce níže s vlastními statistikami.

Obor
podnikání
Open Rate Click Rate Nedoručeno (Soft Bounce) Nedoručeno (Hard Bounce) SPAM Odhlášení
Neuvedeno 21.09% 2.61% 0.61% 0.39% 0.012% 0.23%
Zemědělství
a stravování
23.12% 2.69% 0.57% 0.36% 0.012% 0.29%
Arichitektura
a stavebnictví
23.13% 2.55% 1.39% 0.91% 0.014% 0.35%
Umění
a umělci
26.03% 2.66% 0.57% 0.34% 0.012% 0.29%
Salony krásy
a péče o tělo
17.01% 1.76% 0.38% 0.28% 0.013% 0.31%
Obchod
a finance
20.47% 2.59% 0.63% 0.46% 0.010% 0.21%
Počítače
a elektronika
19.39% 1.98% 0.92% 0.54% 0.012% 0.29%
Stavebnictví 21.01% 2.03% 1.38% 0.98% 0.018% 0.40%
Konzultace 18.96% 2.15% 0.88% 0.58% 0.011% 0.28%
Kreativní
služby a agentury
21.59% 2.51% 1.02% 0.70% 0.012% 0.37%
Prodejny 14.92% 2.30% 0.12% 0.07% 0.005% 0.10%
E-commerce 15.66% 2.07% 0.31% 0.19% 0.011% 0.24%
Vzdělávání
a trénínk
21.80% 2.48% 0.54% 0.37% 0.009% 0.20%
Zábava
a události
20.41% 2.19% 0.48% 0.32% 0.009% 0.28%
Sázky 18.47% 3.15% 0.42% 0.42% 0.013% 0.14%
Hry 19.71% 3.19% 0.47% 0.39% 0.013% 0.24%
Úřady 26.52% 3.65% 0.49% 0.34% 0.006% 0.13%
Zdraví
a fitness
20.06% 2.18% 0.41% 0.33% 0.013% 0.37%
Koníčky 27.35% 4.78% 0.33% 0.19% 0.013% 0.23%
Dům
a zahrada
22.21% 3.02% 0.57% 0.35% 0.016% 0.36%
Pojištění 20.99% 2.09% 0.75% 0.72% 0.016% 0.25%
Právo 21.14% 2.71% 0.75% 0.54% 0.010% 0.22%
Ruční výroba 20.51% 2.18% 1.30% 0.83% 0.015% 0.35%
Marketing
a reklama
16.48% 1.74% 0.71% 0.47% 0.010% 0.26%
Média
a vydavatelství
21.92% 4.55% 0.29% 0.15% 0.005% 0.12%
Zdravotnictví 21.09% 2.25% 0.69% 0.59% 0.015% 0.29%
Mobilní
telefony
18.41% 1.98% 0.61% 0.48% 0.011% 0.34%
Hudba
a umělci
21.80% 2.68% 0.55% 0.33% 0.011% 0.28%
Neziskové
organizace
24.11% 2.57% 0.50% 0.35% 0.009% 0.20%
Léky 18.95% 2.39% 0.69% 0.55% 0.010% 0.20%
Foto a video 22.99% 2.90% 0.72% 0.47% 0.014% 0.40%
Politici 22.30% 2.13% 0.43% 0.31% 0.013% 0.21%
Profesionální
služby
20.77% 2.39% 0.90% 0.61% 0.012% 0.30%
Public
Relations
20.21% 1.63% 0.72% 0.46% 0.007% 0.19%
Nemovitosti 19.67% 1.80% 0.57% 0.40% 0.015% 0.29%
Personální
agentury
19.33% 1.81% 0.51% 0.47% 0.008% 0.28%
Náboženství 25.33% 2.92% 0.24% 0.15% 0.007% 0.13%
Restaurace 20.26% 1.06% 0.37% 0.22% 0.011% 0.28%
Maloobchody 19.36% 2.24% 0.35% 0.24% 0.011% 0.27%
Sociální
služby
21.13% 3.16% 0.38% 0.23% 0.008% 0.22%
Software 19.81% 2.05% 1.02% 0.69% 0.011% 0.35%
Sport 23.77% 2.88% 0.44% 0.31% 0.010% 0.28%
Telekomunikace 20.27% 2.20% 0.96% 0.69% 0.010% 0.24%
Cestování
a doprava
20.03% 2.00% 0.63% 0.39% 0.012% 0.24%

Zdroj: https://mailchimp.com/resources/email-marketing-benchmarks

 

Podívejte se, jaké nástroje pro email marketing najdete v Quandě.

 

Držím vám palce a přeji skvělé výsledky s vaším e-mail marketingem.

Jan Spáčil