4 základní pravidla, aby vaše e-maily nebyly SPAM

Email marketing

4 základní pravidla, aby vaše e-maily nebyly SPAM

Rozesílání e-mailových zpráv, tipů, newsletterů, speciálních nabídek představuje v dnešní době jeden z nejefektivnějších marketingových kanálů. Má to však jeden háček. E-maily musíte zasílat pouze lidem, kteří o komunikaci s vámi projevili zájem – zaregistrovali se na vašich stránkách, stáhli si obsah a poskytli vám svůj e-mail a souhlas s další komunikací.

  • Jan Spáčil
  • Autor

  • Jan Spáčil

U těchto zákazníků dosáhnete s e-mail marketingem vynikajících výsledků. Ne však u těch, kteří o komunikaci s vámi zájem nemají. Proto se vyhněte nakupování databází anonymních e-mailů. Nejen že je to drahé, ale také to nefunguje a vaše e-maily začnou být označovány jako SPAM. Aby vaše e-maily nebyly SPAM podle české legislativy, je potřeba dodržovat níže uvedená doporučení. Přečtěte si je.

Co je to SPAM?

Název pochází ze značky amerických konzerv lančmítu, která se vyrábí od 30. let dodnes (firmu naleznete na stránkách www.spam.com a má i svůj facebookový profil). Za 2. světové války a po ní byla hojně rozšířená a ne příliš oblíbená.

Proto se objevuje v závěrečném skeči 25. dílu seriálu Monty Pythonův létající cirkus, kde všechny položky jídelního lístku v restauraci obsahují spam, i mnohokrát opakovaně, a spory zákazníků s číšnicí o objednávky přerušuje skupina Vikingů zpívajících „Spam, spam, spam…“

Označení tak bylo přijato nejprve pro praktiku mnohonásobného rozesílání téže zprávy, ale pak se význam posunul pro zneužívání skupin k šíření různých nepřípadných textů a přímo reklamy a zachoval se i poté, co se těžiště takových aktivit přesunulo do
e-mailu.

V jiných výkladech je uváděn výraz SPAM jako zkratka z anglického Shit Posing As Mail, což můžeme volně přeložit jako „odpad jevící se jako zpráva“.

Legislativa

Jako specialisté na e-mailovou komunikaci byste také měli vědět, že v České republice upravuje rozesílání informací – označované jako „obchodní sdělení“ – zákon. Celé znění zákona najdete na adrese www.uoou.cz. Na tomto webu najdete vše týkající se problematiky
e-mailové komunikace a její regulace. Vřele doporučuji tento web navštívit a seznámit se s výklady a stanovisky tohoto úřadu.

Krátké shrnutí

Šířit obchodní sdělení je možné pouze lidem, kteří vám k tomu dali předchozí souhlas. Pokud od svého zákazníka získáte jeho e-mail (dá vám například svou vizitku), můžete na takto získanou adresu posílat informace pouze za předpokladu, že má váš zákazník v každé jednotlivé zprávě jasnou možnost odmítnout zasílání těchto zpráv.

Obchodní sdělení není možné zasílat v následujících případech:

  • Váš e-mail není jasně označen jako „Obchodní sdělení“.
  • E-mail skrývá nebo utajuje totožnost odesílatele.
  • E-mail je odeslán bez platné e-mailové adresy, na kterou by adresát mohl zaslat informaci o tom, že si nepřeje od vás dále dostávat tyto informace.

Jak tedy postupovat, aby vaše e-maily nebyly SPAM

  • Vaše zprávy posílejte pouze na adresy, ke kterým máte souhlas příjemce nebo jste získali jejich kontakt jiným povoleným způsobem.
  • Posílejte hodnotný obsah, neposílejte pouze „shit“, tzn. pouze informace typu „Kup“ a „Kup právě teď“. Posílejte lidem něco skutečně hodnotného, něco co jim pomůže.
  • Každou zprávu označte jako obchodní sdělení.
  • V každé zprávě uveďte údaje o odesílateli.
  • V každé zprávě dejte lidem možnost se snadno odhlásit z vaší databáze kontaktů.

Podívejte se také, jak můžete svůj e-mail marketing realizovat pomocí systému Quanda, na stránce E-mail marketing. 

Jan Spáčil
Quanda